Selvstændige brugsforeninger overvejer Coop-fremtid
Mange af de 345 selvstændige brugsforeninger ønsker en bedre franchiseaftale med Coop, end den der eksisterer i dag. Derfor har de 140 selvstændige SuperBrugser givet grønt lys til, at SuperBrugsens Kædeforening (SBK) skal forsøge at forhandle en bedre aftale på plads med Coop Danmark.
Ifølge SBK-formand Jan Lundsgaard stikker frustrationerne dybt i mange af de selvstændige Coop-butikker. Han nævner selv regnskabsfunktioner, der blev outsorcet til Indien og som ikke fungerede efterfølgende og et nyt lønsystem, der blev outsorcet til KMD. Det medførte også problemer for butikkerne i dagligdagen.
Senest har der været fejl i posteringer i butikkernes årsregnskaber, ligesom der er udsigt til en endnu uvis investeringspost på IT-fronten, når Coop går i gang med at udskifte sit gamle IT-kernesystem og skal integrere SAP Retail.
- Det er flere gange blevet diskuteret, om det er det rigtige sted, vi laver vores indkøb. Den diskussion er udtryk for dybe frustrationer, og at mange butikker ikke føler, de bliver lyttet til. Derfor kan jeg sagtens forestille mig nogle butikker, der er så pressede, at de ville opsige deres samarbejde med Coop og finde en anden leverandør. Det er vigtigt at understrege, at man skal tænke sig rigtig godt om, før det kommer dertil. En opsigelse har vidt-rækkende konsekvenser og kræver tungtvejende grunde, understreger Jan Lundsgaard.
Bekymret optimist
Han nævner også, at det vil have store konsekvenser for Coop, hvis bare 10-20 butikker vælger at forlade Coop, da de faste omkostninger jo så skal fordeles ud på endnu færre butikker. Det kan derfor betyde endnu større utilfredshed og frafald i Coop-familien.
Tidligere har selvstændige butikker netop forladt Coop for at overgå til Spar eller den daværende SuperBest-kæde.
- De butikker, der kører stramt i dag, kan få likviditetsproblemer. Hvis IT-omkostningerne bliver fordoblet, kan det jo gøre rigtig, rigtig ondt. Og derfor vil det også snart være rart, hvis butikkerne får klarhed over, hvad det kommer til at koste. Og alle de selvstændige butikker er bekymrede over udsigten til stigende omkostninger, forklarer Jan Lundsgaard.
Han håber, at både Coop og de selvstændige brugser finder frem til en aftale, som begge parter kan leve med.
Samtidig understreger Jan Lundsgaard, at man ikke kan klandre den nuværende Coop-ledelse for de store IT-udfordringer.
- Jeg er bekymret optimist. Det er ikke specielt rart for butikkerne at stå i en presset si-tuation. De ved, der ligger IT-omkostninger derude, så de har derfor svært ved at foretage sig andre investeringer. Netop, fordi man ikke kender omkostningstrykket på IT-projektet. Jeg har dog også stor tiltro til, at Coop-ledelsen lægger sig i selen alt det, de overhovedet kan.
- I bund og grund har vi jo alle de samme mål. At sikre så lave omkostninger så muligt og sælge masser af gode varer til vores kunder, fortæller Jan Lundsgaard.
Hos Coop ønsker adm. direktør Peter Høgsted ikke at kommentere på uroen blandt de selvstændige brugsforeninger.
- Vi diskuterer vores samarbejdsforhold og relationen med hinanden, ikke i pressen, siger han kortfattet.