Salget af sommervarer eksploderer i Coop

Coop 30. maj 2018 -
This describes the image
| Kilde: Coop Analyse|Kilde: Coop Analyse
Skrevet af: Søren Tougaard

Aldrig før i de 145 år, DMI har målt vejret i Danmark, har temperaturen været så høj i forårets sidste måned.

Indtil videre har maj allerede budt på 16 sommerdage med temperatur på minimum 25 grader, hvilket er fem flere sommerdage, end der var i hele 2017.

Det ekstreme maj-vejr giver selvsagt ekstra lange køer i landets isbutikker, hvor personalet knokler på med at servicere kunder og producere is nok til de svedramte danskere.

Også i Kvickly Åbyhøj har den vinansvarlige travlt med at køre hvidvin og rosévin frem fra lageret til vinafdelingen.

- Vores salg af hvidvin og rosé er steget med 25 pct. Og det er endda nok forsigtigt sat, siger John Steensig, der samtidig fortæller, at det varme vejr ikke ligefrem har givet danskerne lyst til endnu mere rødvin.

Vejrprognosen tegner, ifølge DMI, til yderligere en sommerdag, inden maj er forbi, og det varme vejr er i den grad afgørende for, hvilke varer kunderne efterspørger ude i butikkerne.

En opgørelse fra Coop Analyse viser, at salget af flere sommervarer nærmest er eksploderet i takt med det fortsatte varme maj-vejr.

F.eks. er salget af vandmelon steget med 300 pct. i de 18 dage i perioden 7.-24. maj sammenlignet med de 18 dage umiddelbart før 7. maj.

Hernæst følger andre traditionelle sommersællerter som koldskål, grill-kød i bakker, rosévin og grillpølser, hvor salget er steget henholdsvis 81, 51, 50 og 47 pct. i ovennævnte periode.

Og vejret stiller i den grad store krav til Coops indkøbere.

- Vandmeloner opbevares ikke særlig lang tid på lager. Det er indenfor en uge, at indkøberne skal forudsige, hvordan weekendens vejr f.eks. bliver herhjemme, når det drejer sig om varer, der kommer fra Sydeuropa, fortæller Lars Aarup, analysechef i Coop Analyse.

En stor kategori som øl er gået 8 pct. frem målt over de 18 dage fra 7. til 24. maj i Coops butikker.

Selv om væksten ikke umiddelbart lyder af meget, skal man ikke tage fejl.

- Vi drikker øl, uanset om det regner eller solen skinner. Øl er også noget, man køber ind og har på lager, og dem man har derhjemme, drikker man naturligvis først. Volumen på øl er dog meget høj. Så en stigning på 8 pct. svarer altså til rigtig mange lastbiler, siger Lars Aarup.

Hurtig omstilling

Lars Aarup fortæller, at det ikke blot er det varme vejr, der kan være udfordrende.

Det samme har den korte overgang fra vintervejr til sommerlige temperaturer.

- Det sneede i april, og vi havde 25 grader 7. maj. Vores omstilling fra vinter til sommerbutik har været ekstrem i år. Både i indkøb, logistik og ude i butikkerne, siger Lars Aarup.

Han fortæller, at omstillingen tydeligst ses to steder ude i butikkerne.

I forområdet og køledisken.

- I forområdet, hvor der før var bobslæder, vejskrabere og vejsalt, er der nu grillkul, udeplanter og haveredskaber. Og i køledisken er supperne med kød og melboller blevet erstattet af is. Så en butiksuddeler skal være hurtig og klar på dagen. Det er klart, at jo nemmere og bedre vejrudsigter, vi kan få, jo nemmere er det at drive butik, siger Lars Aarup.

I Coop håber man, det flotte vejr fortsætter henover sommeren, som sidste år blev den solfattigste i 17 år.

- Coop er glad for godt vejr, så tager folk ud til stranden og ud i landet og køber deres rosé og jordbær her, siger Lars Aarup med henvisning til Coops mange butikker i sommerlandet.

Opdateret 10. nov 2020