Salget af fersk oksekød er faldet 4 pct. på to år
På to år - fra midten af 2017 til midten af 2019 - er salget af den store kategori fersk oksekød faldet med 3,8 pct., mens salget af fjerkræ til gengæld er steget med knap 8 pct., viser tal fra analysebureauet Nielsen.
Hos Coop peger analysechef Lars Aarup på, at udviklingen skyldtes, at forbrugerne går mere op i klima, dyrevelfærd og egen sundhed end tidligere.
Til Dansk Handelsblad har Lars Aarup tidligere forklaret, at salget af hakket oksekød er faldet med 1-2 pct. om året i Coops butikker siden 2012.
Folketingsvalget i juni fik betegnelsen "klimavalg".
At danskerne - og især de unge - går mere op i klimaets ve og vel understøttes i en ny klimaundersøgelse foretaget af analysevirksomheden Ipsos Danmark.
Produktionen af især oksekød er udpeget som en af flere store klimasyndere, og i Ipsos Danmarks omfattende undersøgelse "Klima-kløften" peger mere end halvdelen (54 pct.) af de unge forbrugere mellem 18 og 24 år på, at de spiser mindre kød end for et år siden.
For danskerne som helhed er det ca. hver tredje (35 pct.), der ifølge dem selv har reduceret indtaget af kød det seneste år.
Ifølge de 1010 adspurgte i undersøgelsen angiver hver anden forbruger en villighed til at betale mere for fødevarer med en lavere klimapåvirkning.
Det er dog langt fra nogen vigtig politisk dagsorden for danskerne, at der skal pålægges afgifter på kødproduktion. Blot 4 pct. mener, det er en opgave, de politikerne bør prioritere først i klimakampen, viser undersøgelsen.
Flere produkter på markedet
På mindre end to år har plantebaserede alternativer til kød vundet indpas hos flere og flere forbrugere.
Siden Randers-virksomheden Naturli' Foods lancerede plantefarsen "Hakket" i begyndelsen af 2018 er salget i dag vokset til, hvad der svarer til 5 pct. af kategorien for hakket oksekød herhjemme.
Naturli' Foods er dog ikke ene producent på det danske "plantekødsmarked".
8. juli i år lancerede verdens største plantekødsproducent, amerikanske Beyond Meat, deres plantebøf The Beyond Burger i Irma.
Siden er testsalget gået så godt, at plantebøffen nu også finder vej til Coops øvrige butikker, har Coops informationschef Jens Juul Nielsen for nyligt fortalt Avisen Danmark.
Også Danmarks ubestridte største slagterigigant, Danish Crown, varslede 1. august, at de inden årets udgang lancerer en planteburger på det danske marked.
- Hvis vi ikke anerkender den megatrend, at forbrugerne spiser mindre men bedre kød, så ender vi med at stå på par-keringspladsen uden for svømmehallen og ikke kunne komme ind og være med, fordi der er fyldt allerede, siger Finn Klostermann, adm. direktør i Danish Crown om det kommende tiltag.