Rosé-salget fortsætter med at vokse

Coop 29. maj 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Sidste sommer eksploderede salget af rosévine i Danmark.

I årene forinden havde der været en pæn stigning i danskernes interesse for rosé, men i sommeren 2018 blev der købt 40 pct. flere flasker i Coops butikker, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, i forhold til den tilsvarende periode året før.

Det er baggrunden for, at Coop har udvidet udvalget, så der i år er markant flere forskellige rosévine at vælge imellem i forhold til 2018.

- Det betyder, at kunderne har meget mere – og meget bedre – at vælge imellem. For få år siden solgte vi næsten kun rosévine i prisklassen 30-40 kr. flasken. Nu er spændvidden fra 30 til 398 kr. – og med størst stigning i prisklassen fra 60-80 kr.

- Samtidig har det betydet et comeback for Frankrig som et salgsmæssigt betydende vinland hos os. Salget af franske vine har været jævnt faldende siden 1990'erne, men takket være boomet i rosé er den udvikling vendt, siger kategorigruppechef i Coop, Brian Karstens, i en pressemeddelelse.

Væksten fortsætter

Han peger på, at de oversøiske vinproducenter dog også er blevet gode til rosé, og der købes meget store mængder af rosé fra især Chile, New Zealand og Australien.

Indtil for få år siden blev der stort set kun solgt rosé fra maj til august. Nu er højsæson april til september – men i modsætning til tidligere sælges rosé nu hele året rundt, og er ikke så vejrafhængig længere, fortæller han.

Sidste års boom begyndte i maj, hvor der var strålende sommervejr. Alligevel er salget i dette års kølige maj øget yderligere.

I årets fire første måneder er salget steget med 25 pct. i Coop-butikkerne i forhold til den samme periode i 2018, oplyser Coop.

Opdateret 10. nov 2020