Retail Award-vinder: Jeg leder 90 pct. med hjertet
"Ding, ding, ding. Kvickly fejrer fødselsdag….”
En ung mad kommer cyklende mod kundestrømmen på en rød cykel gennem Kvickly i Albertslund. I hånden har en selfiestang med en mobiltelefon. Med den anden ringer han med cyklens ringeklokke, når han da ikke til mobilen fortæller, hvad varehuset har på tilbud i anledning af treårsfødselsdagen.
- Jeg besluttede mig for at cykle rundt, fordi varehuset er for stort til at gå rundt, forklarer varehuschef Jonas Møller med et smil - som om det var det mest naturlige i verden at optage sin cykeltur rundt i varehuset for senere at lægge videoen på Facebook.
Jonas Møller er udover at være varehuschef den ene af tre vindere af året Retail Award, en pris, der går til en leder i detailhandlen, der gør noget helt særligt. Prisen uddeles af Dansk Handelsblad i samarbejde med ZBC og Dansk Erhverv.
Tager ideer med på wc
- Jeg planlægger ikke cykelturen rundt i varehuset, men stopper bare ved forskellige tilbud. Kunden skal overraskes og opleve videoen, som om vi mødte hinanden i varehuset. Vi går i øvrigt altid mod kundestrømmen, når vi bevæger os rundt i varehuset. På den måde kan vi se kunderne i øjnene og smile. De første åbningsdage oplevede vi, at kunderne blev forbavsede over, at vi sagde hej til dem, når vi mødte dem på gangen. Det gør man nok ikke i København, siger Jonas Møller.
Han er oprindeligt fynbo, men ifølge ham selv præget af 10 år i Jylland.
- Jeg kan godt lide, at vi gør noget anderledes. Det kan være alt lige fra sådan en cykeltur til at være klædt ud til fastelavn. Det skal ikke være noget forkromet, siger Jonas Møller.
Det er dog også ham, der står bag Coops tiltag med at samle penge ind til udsatte, Helping Friday, i stedet for at trække kunder til med tilbud på Black Friday – en ide, som han selv førte ud i livet med succes, to år før resten af koncernen var med. Men Jonas Møller kan også være for hurtig til at få gode ideer. Det mener hans personale i hvert fald.
- De har lavet den regel for mig, at skal gå på toilet, når jeg får en god ide. Kommer jeg ud og har ideen endnu, så må jeg føre den ud i livet.
En glad dreng
Jonas Møller er 31 år og har arbejdet i Kvickly-kæden i 16 år. Han kom til Albertslund, da varehuset åbnede i november 2015 – først som souschef og siden juli 2016 som varehuschef.
- Jeg ved egentlig ikke, hvorfor de valgte mig. Jeg har ikke en akademisk uddannelse. Men jeg var nok billig, griner Jonas Møller.
Men hvad er så hemmeligheden bag det tre år gamle varehus’ succes?
- Jeg er meget bevidst om, at jeg ikke er særlig klog – altså, jeg er ikke akademiker eller har en anden lang uddannelse bag mig. Mit udgangspunkt er altid, at dem, jeg ansætter, skal være bedre end mig. Fagfolkene er eksperterne. Når jeg for eksempel har ansat en bager, så er han selvfølgelig meget bedre end jeg på sit felt, og så skal jeg ikke kloge mig i bageriet. Jeg skal bare være med til at sætte retningen, siger Jonas Møller, der beskriver sig selv som en glad dreng.
- Jeg er god til at være en glad dreng og til at skabe glæde omkring det, vi laver, og til at smide janteloven væk. Det vigtigste for mig er ikke mine kunder, men mine medarbejdere. De er som en familie, og jeg vil gå gennem ild og vand for dem. Er de glade, er det nemmere at smile til kunden, og så kommer det helt automatisk, siger varehuschefen.
Sikke en dejlig dag
Han fejrer gerne både ”månedens medarbejder” og ”ugens profil”. Det sidste sker om fredagen i forbindelse med et lille personalemøde. -
Vi holder vinbarsmøde klokken kvart i syv med sang, der brager ud i hele butikken: ”Sikke en dejlig dag, det er i dag”. Vi snakker om ugens tal, men det vigtigste er Ugens Profil. En medarbejder, der er udvalgt af kollegerne, fordi vedkommende har skilt sig ud. Valget kan falde på alle, men han eller hun skal være valgt med hjertet, siger varehuschefen.
Han lægger ikke skjul på, at han også leder med hjertet.
- Jeg har 100 pct. mig selv med i mit arbejde; fordelt som 90 pct. hjerte og 10 pct. drift. På den måde er andre varehuschefer nok mere driftsorienterede og skarpere end jeg. Det bliver selvfølgelig en lidt smart holdning at have, hvis vi pludselig har underskud, og måske vil det så ikke vække anerkendelse i baglandet. Men foreløbig har vi fremgang,og lægger på år efter år. Det må vi godt fejre. Når man har hjertet med, skal succesen nok komme, siger han.
På sin LinkedIn-profil beskriver Jonas Møller da også sig selv således: ”Bag det sjove ansigt ligger der en benhård strategi for at blive de bedste”. Han vil ikke sætte tal på varehusets økonomiske resultater.
- Det kunne være værre, siger han.
- Men jeg kan godt sige om udviklingen, at vores omsætning år til dato ligger på indeks 107 og vores indtjening på indeks 130, siger han og tilføjer, at han sammen med medarbejderne sidste år forbedrede driftsresultat med 4 mio. kr.
Champagne til kunderne
Noget tyder på, at kunderne har vænnet sig til, at Jonas og hans folk smiler og siger hej. I hvert fald har de nu to år i træk sat rekord i kundetilfredshed ifølge Coops egne tilfredshedsundersøgelser.
- Vi slog rekorden sidste år, og i år har vi nået en score på outstanding 73,8 point. Det fejrer vi selvfølgelig sammen med kunderne, som vi inviterer på champagne. Når man udstråler stolthed, udstråler man samtidig troværdighed, og når man viser, at man selv tror på sit varehus, overfører man den tro til kunderne. Samtidig oplever de, at vi synes, at det er vigtigt for os, hvad de mener. Sidst var der 150 kunder til at skåle, fortæller Jonas Møller.
Han mener, at den lokale forankring er vigtig.
- Vi har sænket mange priser i Kvickly, men det er ikke nok. Vi skal tilbyde lækkerhed, kvalitet og oplevelser, og kunderne skal komme til Jonas, Rene eller Hassan. Ikke bare i Kvickly, siger Jonas Møller.
Den tossede på cyklen Butikken ligger i et område med en del socialt udsatte familier, og mange butiksejere oplever udfordringer med hærværk og butikstyverier.
- Jeg tror på, at mennesker skal have en chance, og at man skal lytte til de udfordringer, som nogle har. Derfor er jeg med i netværk, der arbejder på at få de udsatte unge mennesker i arbejde eller uddannelse. Vi indledte i netværket med en gruppe på 18 unge, der lavede lidt småkriminalitet, men gerne ville ud af det for i stedet at være forbilleder for næste generation. 16 er i dag i arbejde eller uddannelse. Det er dæleme flot i sådan et Vestegnsområde, siger Jonas Møller og tilføjer, at Kvickly aldrig oplever ballade.
- De elsker at drille mig. Jeg er ham den tossede, der cykler rundt i butikken, siger varehuschefen.
Han har selv fastansat to ud af de tre, der begyndte i praktik i Kvickly. Den sidste måtte han opgive.
- Jeg kunne ikke give chance nummer tre.