Produktnyheder med ny bundrekord
Dagligvareindustrien er fortsat meget tilbageholdende med at præsentere danskerne for produktnyheder i butikkerne.
En ny opgørelse fra analysefirmaet Nielsen viser, at
antallet af produktnyheder er rekordlavt. I 2013 lancerede dagligvareproducenterne på det danske marked 286 nye produkter, og det var en bundrekord.
Men innovationslysten er
ikke blevet større i det foregående år. I 2014 nåede leverandørerne en ny bundrekord, idet de kun lancerede 266 nye produkter.
Hos Nielsen vælger Claus Werborg, der er Senior Cli
ent Executive i Nielsen, at
tolke udviklingen positivt, idet den store tilbagegang i antallet af produktnyheder er bremset.
- Antallet af nylancerede produkter i 2014 er på niveau med 2013. Dette er en ændring i tendensen fra de seneste år, hvor antallet af produktlanceringer har været støt faldende. Vi ser således måske det første resultat af, at leverandørerne og retailerne igen vil skabe vækst gennem produktnyheder, siger Claus Werborg.
Mangler tid
En ny undersøgelse, brancheorganisationen Dagligvareleverandørerne (DLF) har gennemført i hele branchen, påpeger nogle af årsagerne til, at det står skidt til med innovationen.
- Når vi spørger, hvad der hæmmer innovation i vores branche, siger man virksomheder, at de mangler
tid. Mange svarer desuden,
at det skyldes manglende ressourcer og økonomi og at de bremses af tunge og lange beslutningsprocesser, siger Carsten Wandorf, adm. direktør i Fritz Schur Consumer Group og medlem af bestyrelsen i DLF.
Undersøgelsen viser desuden, at virksomhederne i høj grad fokuserer på den daglige drift, og at det også hæmmer innovationsevnen.
"Det er en ændring i tendensen fra de seneste år, hvor antallet af produktlanceringer har været støt faldende."
CLAUS WERBORG, NIELSEN
NYE PRODUKTER
Antallet af nye produkter, som har opnået +50% distribution
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Kilde: nielsen 314 334 328 309 311 313 299 268 266