Produktnyheder med ny bundrekord
Dagligvareindustrien er fortsat meget tilbageholdende med at præsentere danskerne for produktnyheder i butikkerne.
En ny opgørelse fra analysefirmaet Nielsen viser, at antallet af produktnyheder er rekordlavt. I 2013 lancerede dagligvareproducenterne på det danske marked 286 nye produkter, og det var en bundrekord.
Men innovationslysten er ikke blevet større i det foregående år. I 2014 nåede leverandørerne en ny bundrekord, idet de kun lancerede 266 nye produkter.
Hos Nielsen vælger Claus Werborg, der er Senior Client Executive i Nielsen, at tolke udviklingen positivt, idet den store tilbagegang i antallet af produktnyheder er bremset.
– Antallet af nylancerede produkter i 2014 er på niveau med 2013. Dette er en ændring i tendensen fra de seneste år, hvor antallet af produktlanceringer har været støt faldende. Vi ser således måske det første resultat af, at leverandørerne og retailerne igen vil skabe vækst gennem produktnyheder, siger Claus Werborg.
LÆS mere i Dansk Handelsblads onlineudgave i dag eller i den trykte avis, der udkommer fredag.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Rema 1000