Politi nedprioriterer butikstyverier
Butikstyveri er konstant et meget stort problem for detailhandlen over hele Europa, og detailhandlen må derfor fortsat foretage store investeringer i sikringsudstyr.
Mens detailhandlen ofrer store summer på at gardere sig mod butikstyveri, kan handlen overalt i Europa konstatere, at det er vanskeligt at få politiet til at tage sig af de mange sager.
Ifølge det tyske konsulentfirma EHI Retail Institute, som specialiserer sig i detailhandel, øges omfanget af grove former for butikstyveri i takt med, at butikkerne får sikret varerne bedre. Samtidig stiger omfanget af organiseret kriminalitet overalt i Europa.
Butikstyveri er en del af mange butikkers samlede svind. EHI Retail Institute opgør, at svindet alene i tysk detailhandel skønnes at løbe op i omkring 3,9 mia. euro svarende til ca. 29 mia. kr., og heraf skønnes butikstyveri at udgøre i omegnen af 2,1 mia. euro eller 15,7 mia. kr.
En anden stor del af svindet skyldes medarbejdertyverier, som opgøres til ca. 900 mio. euro eller 6,7 mia. kr.
Den internationale fagmesse EuroCIS, der finder sted i februar i Düsseldorf, afspejler det store omfang, kampen mod butikstyve har i detailhandlen.
Få anmeldelser
EHI Retail Institute kan imidlertid fortælle en anden side af indsatsen mod butikstyveri. Da detailhandlere i de fleste lande oplever, at politiet nedprioriterer den type kriminelle sager, er antallet af anmeldelser til politiet for butikstyveri meget lavt.
I 2014 viser tallene fra EHI Retail Institute imidlertid, at antallet af anmeldelser for butikstyveri er steget for første gang i mange år.
EHI Retail Institute konstaterer, at faldet i antal anmeldelser for butikstyveri ikke afspejler de faktiske forhold i detailhandlen. Handlens oplevelse af problemet med butikstyverier står i skærende kontrast til de officielle statistikker, og derfor er statistikker om problemet kun af begrænset værdi, fastslår EHI Retail Institute.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Colourbox