Nyt initiativ forkorter vejen til hyldeplads i Irma

Coop 2. jul 2019 -
This describes the image
Mamam, der producerer vegansk øko-babymos, kan få plads på den attraktive hylde i Irma, hvis det lykkedes virksomheden at rejse kapital på Coop Crowdfunding. Foto: MaMam
Skrevet af: Søren Tougaard

Vejen til dagligvarehylden er lang og brolagt med masser af forhindringer for iværksættere, der producerer nye spændende fødevarer og drikkevarer.

Samtidig efterspørger flere forbrugere både lokale og mere bæredygtige produkter.

Derfor er Irma, den alternative investeringsplatform Coop Crowdfunding og acceleratorprogrammet Greater Copenhagen Food Startup gået sammen for at sikre, at københavnske og nordsjællandske fødevareiværksættere får kortere vej fra idé til hyldeplads.

Greater Copenhagen Food Startup sikrer iværksætterne nye forretningsmæssige kompetencer. Dernæst skal iværksætterne selv prøve at rejse kapital på Coop Crowdfundings platform, og lykkedes den mission tager Irma varen ind i butikken. Dermed er forbrugerne med til at vælge fremtidens fødevarer i Irma.

Nye produkter i Irma

Det nye initiativ startede for mindre et år siden, og flere af iværksætternes produkter er allerede at finde i Irma, mens nye produkter er på vej til efteråret.

Irmas kædedirektør Søren Steffensen er begejstret for initiativet og mener, at Irma er forpligtet til at hjælpe de danske iværksættere med at møde forbrugerne i hyldehøjde.

Lige nu er iværksætterne Fonda CPH, Københavns Kombucha, Vera Mexicana og MaMam i gang med at rejse kapital.

F.eks. producerer MaMam frysetørret babymos på økologisk frugt og grønt og søger kapital til at sætte gang i produktionen udelukkende med naturlige råvarer.

Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 med det formål at formidle kontakt mellem fødevareiværksættere og forbrugere.

Hos Coop Crowdfunding er forventningerne for 2019, at over 60 projekter bliver finansieret via platformen.

- Coop Crowdfunding er sat i verden for at få flere fødevarevirksomheder til at lykkes. Vi oplever, at danskerne er villige til at skyde penge i nye projekter og ideer. Jeg tror, det er fordi, danskerne kan sætte sig ind i iværksætternes drømme og samtidig ønsker at være med til at påvirke, hvad vi skal spise i fremtiden, siger Nicolai Jæpelt, crowdfunding-ansvarlig hos Coop.

 

Opdateret 10. nov 2020