Ny konceptdirektør skal samle Coop-familien

Coop 10. nov 2017 -
This describes the image
Mikkel Banke Karlsson, formatdirektør i SuperBrugsen Foto: Helle-Karin Helstrand

Overskriften for den nyudnævnte konceptdirektør i Coop, Mikkel Karlsson, bliver at samle Coop-koncepterne endnu tættere på hinanden under én paraply – ikke mindst for at effektivisere og spare penge.

Men fælles kædenavn får butikkerne næppe de første mange år.

- Rejsen begyndte sidste år, da vi under overskriften ”et enklere Coop” blandt andet effektiviserede driften i brugskæderne. Det indebar også en sammenlægning af HR-funktioner og en fælles linje for inventar i de tre kæder. Det har givet os stordriftsfordele og sparet koncernen for et tocifret millionbeløb, siger Mikkel Karlsson.

Han er ind til årsskiftet fortsat formatdirektør for SuperBrugsen.

- Da jeg indtræder i en nyoprettet stilling, skal jeg begynde fra scratch med at opbygge en helt ny konceptafdeling. Jeg skal finde ud, hvilke opgaver vi skal løse i den nye afdeling og hvilke kompetencer, vi får brug, når vi skal fortsætte den konceptforenkling, vi allerede er godt i gang med, siger Mikkel Karlsson.

Mens fokus tidligere var på de tre brugskæder, skal alle Coops kæder i fremtiden være en del af processen. Han vil ikke udelukke, at alle kæderne på et tidspunkt kommer til at hedde Coop – eller noget andet fælles - til efternavn. Ganske som Coops webshop, der sælger varer fra alle kæder.

- Men navnet er ikke vigtigt lige nu, og kommer det til at ske, bliver det ikke nødvendigvis i vores tid. Lige nu prioriterer vi, at vi får øget effektiviseringen og får rullet det fælles Coop-koncept endnu mere ud - og ud i alle kæder, siger Mikkel Karlsson.

Irma skal fortsat være blå

Han understreger dog, at selv om der er sket en ensretning af inventaret i brugskæderne vil en udrulning af ens inventar ikke betyde, at Irma skifter sin blå farve ud med den røde brugsfarve.

- Men kan opnå stordriftsfordele med ens hylder, selv om de har én farve i én kæde og en anden i en anden kæde. Kæderne skal tættere på hinanden på de indre linjer, men kunderne skal ikke kunne opleve det. Tværtimod, siger konceptdirektøren.

Butikker, der ligger tæt på hinanden, skal kunne dække forskellige behov. Ellers er det irrelevant med to butikker, mener konceptdirektøren.

- Kundernes behov er forskellige fra person til person og fra det ene tidspunkt til det andet. Når kunden skal have en hurtig liter mælk, så skal vi have en butik, der løser den mission, og når hun skal gøre et storindkøb, er det en anden butik, hun går efter, siger Mikkel Karlsson og tilføjer, at det særpræg, som får en Irma til at være noget helt specielt i storbyen skal bevares.

Forskelligheden vil også komme til udtryk inden for en den enkelte butiksstørrelse.

- Kundernes ønske om vareudbud er forskelligt, om de bor i Esbjerg eller København. Det skal vores butikker også afspejle, siger Mikkel Karlsson.

Opdateret 10. nov 2020