Mange Coop-kunder følger med i deres klimaaftryk
De sidste tre måneder har mere end 200.000 forbrugere brugt Coops nye klimaberegner til at følge med i, hvordan deres klimaaftryk ser ud, når de handler fødevarer.
På Coops app kan forbrugerne følge klimabelastningen på de dagligvarer, de køber, og samtidig får de gode råd til, hvordan de kan nedbringe klimabelastningen via deres madindkøb.
- Det er rigtigt positivt, at vi allerede har så mange brugere af Coops klimaberegner. Det fortæller os, at danskerne har manglet konkrete værktøjer til at gennemskue forholdet mellem deres klimaaftryk og madvaner set i forhold til, hvordan de køber ind, siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop og fortsætter:
- Samtidig viser klimaberegnerens popularitet, at teknologi og digitale værktøjer kan være rigtig gavnlige i forhold til at få flere og flere forbrugere til at omlægge deres vaner og forbrug til mere klimavenlige alternativer.
Med Coops klimaberegner får forbrugerne bedre mulighed for at forstå, hvordan deres forbrug hænger sammen med deres klimaaftryk. Klimaberegneren tager nemlig udgangspunkt i, hvilke typer af varer vi køber mest af, og hvordan de belaster klimaet.
Samtidig kan man uge for uge ved selvsyn se, om ens klimaaftryk bevæger sig ned eller op, og hvordan det ligger i forhold til gennemsnittet.
Bred interesse
Den nye klimaberegner har vundet indpas hos forbrugere over hele landet fra Thy til Vesterbro, og procentvis er lige mange jyder som sjællændere begyndt at følge med i deres klimaaftryk.
Værktøjet er især populær hos de 45 til 69-årige, men også de unge har taget godt imod Coops nye klimatiltag.
- Vi er glade for at se, at klimaberegneren bliver taget i brug over hele landet og ikke kun er et storbyfænomen eller forbeholdt særlige aldersgrupper. Det er vigtigt for os, at vi kan få alle med, og vi glæder os til at se, at forhåbentlig endnu flere vil benytte klimaberegneren i fremtiden, siger Thomas Roland.