Leverandører hilser Coop-invitation velkommen

Coop 31. maj 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær

For Mærkevareleverandørernes direktør Niels Jensen er det helt naturligt, at nye produkter til dagligvarehandlen skabes på baggrund af forbrugernes ønsker – og i et samarbejde mellem dagligvarebranchen og leverandørerne.

Han hilsner derfor en invitation fra Coops formand Lasse Bolander til leverandørerne velkommen.

- Det er et særdeles positivt, at Coop vil dele sine forbrugeroplysninger med leverandørerne, og at vi sammen skal skabe nye produkter. At dele informationer og viden er en hel naturlig del af samarbejdet. Vi skal generelt være bedre til at tage afsæt i forbrugeren, når vi skaber nye produkter. Det har forbrugerne også en forventning til, når de videregiver deres oplysninger, siger Niels Jensen.

Coop-formanden opfordrer leverandørerne til at indgå tætte samarbejder med koncernen i stil med det årelange samarbejde med Thise Mejeri.

Til gengæld får leverandøren plads på hylderne i Coops butikker samt mulighed for at udnytte de data om kundeadfærd og -præferencer, som Coop har indsamlet via sin medlemsapp.

Skal understøtte lanceringer

Niels Jensen er sikker på, at der er leverandører, der gerne vil indgå i et tæt samarbejde med Coop om at skabe nye varer.

- Og selvfølgelig kan Coop skabe unikke produkter sammen med leverandører. Varer, der kun er i Coops kæder. Men vi skal passe på ikke at snævre ind – både hvad angår varesortiment, og i hvilke kæder forbrugerne kan finde en given vare. Detailhandlen må ikke blive “gate-keeper”, når det gælder forbrugernes adgang til et alsidigt vareudbud. Det er ikke i forbrugernes interesse, siger Niels Jensen.

Han tilføjer, at det er vigtigt, at hele detailhandlen i langt større grad understøtter de nationale lanceringer.

- Volumen giver mulighed for at sikre de rette investeringer, både hvad angår produktudvikling og markedsføring. Det er er afgørende for, at vi kan påvirke forbruger adfærd, siger Niels Jensen.

Opdateret 10. nov 2020