Lavprisprogram skal hente hverdagskunder til Kvickly
Selv om omsætningen i Kvickly ifølge kædens direktør Allan Kristoffersen er faldet en smule i 2017, og til trods for at kæden fortsat giver underskud, er Allan Kristoffersen godt tilfreds med det netop overståede regnskabsår.
- Vi havde et svært 2016, men vi er tilbage igen. Vi er – som alle andre store varehuse - lidt udfordret på kundestrømmen, men kundekurven er status quo, og vi har løftet vores indtjening. Dette til trods for, at vi i regnskabsåret har investeret voldsomt og på otte måneder omstillet ti varehuse til SM20, siger Allan Kristoffersen og henviser til det fleksible koncept, som alle Coops kæder med tiden skal ind under.
- Vi driver i dag vores varehuse billigere, hvilken skyldes mange forskellige ting som bla. en anden sammensætning af medarbejdere. En sund og vedvarende omkostningsoptimering, vil jeg kalde det. Men forbrugerne handler i discountbutikkerne eller går ud og spiser, og derfor sælger vi færre råvarer til aftensmaden, siger formatdirektøren.
Nonfood er også ramt, men det er ifølge Allan Kristoffersen langt fra den største udfordring.
- I 2018 skal vi hente det, vi i Coop kalder maveandele – altså sælge mere mad. Vi kan se, at vi i vores SM20-varehuse sælger mere fra vores profilafdelinger, der netop er ferskvareafdelingerne og vin. Vi har også udvidet convenience-sortimentet, og det gælder både på den industriproducerede del og på det, vi selv laver i butikkernes slagter- og delikatesseafdelinger og i Brød Cooperativet. Der sætter vi alt ind i 2018, siger Allan Kristoffersen.
Flere end 1000 billigere varer
- Vi har optimeret driften i vores butikker, nu er turen kommet til prisen. Vi har nu sat prisen på 350 varer ned, og derudover har vi varer, der i forvejen er på plads på prisen. Til sammen er det vores ”Fast Lav Pris”-program. Vi sætter priser ned over flere omgange, og når vi er færdig til sommer, har vi i Kvickly sat prisen ned på flere end 1000 varer, og så vil den samlede kurv være billigere, end den er i dag, siger Allan Kristoffersen.
Han kan ikke sætte en fast procent på prisnedsættelsen, men nævner bla. dybfrostposer, der er sat ned fra 10,95 til 4,95. Men der er også priser, der har fået et noget mindre hak nedad.
Varerne er mærket med et orange ”Fast Lav Pris”-skilt, men kunderne kan ikke se, om eller hvor meget den enkelte vare er sat ned.
Årsagen er ifølge kædedirektøren, at kunderne ikke må få en opfattelse af, at der er tale om en kampagne.
- Løsningen er permanent, og priserne er matchet af i markedet, så de er på plads. Derudover kan der forekomme lokale forskelle i de tidligere priser. Derfor kan vi ikke i en fælles markedsføring skrive prisnedsættelsens størrelse i den enkelte butik, siger Allan Kristoffersen.
Prisnedsættelsen skal få de kunder, der kommer i Kvickly sidst på ugen, til også at handle i kædens varehus ugens første dage.
- Det tager helt sikkert noget tid, før kunderne har erfaret, at vi mener det, når vi siger, at vi har de varer, de køber hyppigt, til en fast lav pris. Men så skulle de også gerne begynde at handle her først på ugen, hvor vi er mest udfordret på kundestrømmen, siger Allan Kristoffersen.