Kvickly vil markedsføre det lokale handelsliv med nonfood-overskud

Coop 5. feb 2021 -
This describes the image
Kvickly ligger flere steder i et center, hvor varehuset er afhængig af den kundestrøm, som specialhandlen skaber  Helle-Karin Helstrand
  • Mens varehuse som Kvickly og Bilka kan sælge nonfood, må hele specialhandlen holde lukket på grund af corona-pandemien

Under Corona har blandt andre Kvickly-varehusene et større salg af nonfood end normalt. 

Det skyldes blandt andet, at hele specialhandlen er tvunget til at holde lukket for at forhindre corona-smitten i at brede sig.

Nu har Coop besluttet, at kædens 67 varehuse vil bruge overskuddet af det ekstra salg i januar og februar 2021 til lokal markedsføring af specialbutikkerne i deres lokalområde.

Det skal skabe ekstra liv i de fælles handelsgader og strøg i byer over hele Danmark.

- Vi går ind for sund konkurrence, men lige nu kan vi sælge varer, som vores naboer i specialbutikkerne ikke kan, siger kædedirektør Torben B. Andersen i en pressemeddelelse.

Adskillige organisationer - herunder DSK med John Wagner i spidsen - har kritiseret, at eksempelvis Bilka kan sælge nonfood-varer, mens de tilsvarende specialbutikker skal holde lukket. John Wagner kalder situationen for konkurrenceforvridende.

Men det forsøger Coop nu at råde bod på.

- Vi ønsker at være en del af et levende handelsmiljø – og det kræver levende specialbutikker. Efter Corona-nedlukningen er mange hårdt pressede. Så for at sikre, at der også i fremtiden er liv, hvor vi ligger, vil vi bruge overskuddet af vores ekstra salg til markedsføring af vores naboer, specialbutikkerne; alle dem, som lige nu er lukkede. Det er til fælles gavn, siger Torben B. Andersen.

Kvickly kender ikke det præcise tal af donationen, som afhænger af, hvor længe nedlukningen varer. Men åbnes butikkerne igen 1. marts vil der være tale om et beløb i størrelsesorden 7-10 mio. kr. Det vil betyde, at hver af de 67 Kvickly varehuse kan bruge omkring 100.000 kr. til lokal markedsføring af specialbutikker. Alle lokale butikker, som har været lukket af Corona, kan være med.

Hvordan støtten og markedsføringen konkret bliver, vil blive bestemt lokalt af varehuscheferne i dialog med de enkelte handelsstande. Men det kan være i form af annoncering i lokalaviserne, events i de enkelte byer og fremstød på de sociale medier. Blot formålet er at få liv i handelen og byerne igen.

 

Opdateret 2. jun 2021