Kunderne vender tilbage til servicestationen
De 75 nærbutikker i OK Plus-kæden fik i løbet af 2014 vendt flere års nedtur. Kæden kom ud af året med et resultat tæt på nul, og samtlige kædens butikker overlevede året.
OK-Plus kæden har som de fleste kæder med butikker på servicestationer været ramt af ændrede forbrugsmønstre under finanskrisen, og kundeflugten tog yderligere fart, da lukkeloven blev liberaliseret i 2012.
OK Plus A/S havde i 2013 et underskud på 2,1 mio. kr. og måtte lukke butikker og tilpasse organisationen, men nu tror kædedirektør Michael Djarnis på, at kunderne er på vej tilbage.
- Det var vores mål at få et nul-resultat i 2014, og det kommer vi til at ramme meget tæt på, hvilket er en markant forbedring i forhold til 2013, siger han.
Kæden havde sidste år en omsætning ud af butik på 652 mio. kr. plus moms.
- Vi kommer ud af året med et indeks på 105 for omsætningen, og det er vi rigtig godt tilfredse med. Samtidig er det særdeles positivt, at vi ikke har lukket butikker i 2014, siger Michael Djarnis.
Discount-kunder tilbage
Kædedirektøren tror på, at der er flere årsager til, at OK Plus begynder at klare sig bedre, og én af årsagerne er, at kunderne har ændret adfærd og igen bruger convenience-butikkerne.
- Indkøbsmønstret er ændret, så kunderne vender tilbage til convenience-butikkerne efter en periode, hvor mange gik til discount. Det er min fornemmelse, at kunderne har bevæget sig i vores retning igen det sidste halvanden års tid, og vi forventer, at det også sætter retningen for de kommende år, siger han.
Samtidig har kæden haft fokus på omkostninger og udvikling af både sin eksisterende koncepter som food to go og også helt nye koncepter.
- Vi skal finde vores plads i et ændret marked, så vi stadig har en berettigelse. Vi er blevet mere trafikorienterede og arbejder blandt andet med service som for eksempel pakkeafhentning. Det er et marked, der kommer til at vokse, og det giver kundestrøm i butikken. Senest har vi lavet aftale med Post Danmark om postbutikker, så vi har nu fire post-koncepter i alle butikker i OK Plus.
Herudover tester kæden kaffekonceptet Baresso Go i to butikker, og udvikler samtidig sit eksisterende koncept med Peter Larsen Kaffe som samarbejdsparter. Kæden er endvidere i gang med at etablere cafeer i butikkerne og er også i gang med at udrulle gratis wifi til kunderne.
Ny grossist
Kæden skiftede sidste år grossist fra Coop til Reitan Distribution, som i modsætning til Coop er leverandør til flere convenience-kæder.
- Vi har fundet det rigtige match. De er rigtig gode til at levere til tiden i rette mængder, og de er meget kundeorienterede og stærke på convenience, siger Michael Djarnis, som oplever, at skiftet har været en fordel for OK Plus butikkerne.
De 75 OK Plus butikker ligger i forbindelse med OK-benzinanlæg og drives af forpagtere, bestyrere og selvejere.
Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk
Foto: Helle-Karin Helstrand.