Kunderne fylder mere i kurven i Coops nye lavpriskæde

Coop 11. feb 2021 -
6 min læsetid
This describes the image
Coop 365 i Vestergade i Aarhus C Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Coop ruller nu andet hold butikker ud i Coop 365. Sortimentet er udvidet, og der er øget fokus på pris

I efteråret 2020 lancerede Coop et helt nyt lavpriskoncept, Coop 365, der i første omgang blev testet i 15 butikker.

Nu er test to sat i gang, og med udgangen af februar er i hvert fald yderligere seks butikker med det grønne logo, de grønne vægge og ditto skilte åbnet - de fleste som en erstatning for en Fakta.

En af kædens nybyggede butikker ligger på Vestergade, centralt i Aarhus, hvor kædedirektør siden årsskiftet Thomas Nielsen har inviteret til åbning og en snak om kæden.

- Den test, vi har kørt i de første 15 butikker, har vist gode resultater på de tre parametre, vi måler på. Derfor er vi nu i gang med andet rul, der betyder, at vi åbner omkring 20 Coop 365 i løbet af det kommende halve år, fortæller Thomas Nielsen.

Butikkerne er målt på kundetilfredshed, hvordan den er at drive, og hvordan de finansielle resultater ser ud. Thomas Nielsen siger, at de tidligere Fakta-butikker klarer sig bedre på både top og bund, når de er konverteret til Coop 365, men han vil ikke sætte tal på.

- Vi har evalueret efter første test og har ændret nogle ting. Blandt andet havde vi et madpakkekoncept, bestående af et fag med sameksponerede produkter til madpakke. Det skulle virke inspirerende og gøre det nemt. Men kunderne ved godt, hvor de skal finde det, de skal bruge til madpakken, og det var svært for dem at aflæse vores koncept, så det har vi taget ud, fortæller kædedirektøren.

Mange flere varer

Om kæden skal være en afløser for den trængte Fakta-kæde, meldte koncernen ikke helt klart ud i efteråret - og det er heller ikke afgjort endnu. Men sandsynligheden er stor - hvis ellers kæden fortsætter sin succes.

- Coronapandemien og den ændrede indkøbsadfærd påvirker de resultater, vi ser nu. Vi er nødt til at være helt sikre på, at tallene også holder, når vi ikke længere har lockdown. Før kan vi ikke beslutte, hvad vi skal. Det er dyrt at bygge butikkerne om, siger Thomas Nielsen, der ikke vil fortælle, hvad prisen er.

- Men der er ingen tvivl om, at det også er for dyrt at køre to kæder sideløbende med blandt andet hver sin markedsføring og hvert sit sortiment, siger han.

En udfordring for Fakta-kæden har været, at mange butikker har været for små. En Coop 365 skal have et salgsareal på mindst 700 kvm.

- Det betyder også, at vi har flere end 300 butiksprojekter i støbeskeen. Butikker, der skal udvides, hvor vi kan, eller flyttes til en anden placering, siger Thomas Nielsen.

Coop 365 har et sortiment, der er netto 600 varer større end en Fakta. I en butik som denne i Aarhus med et salgs-areal på 800 kvm. er der ca. 3300 varenumre i det faste sortiment.

- Vi har puttet brutto 1000 nye varer ind, så kunderne kan handle færdig. Resultatet kan vi se på kundekurven i de grønne butikker, siger Thomas Nielsen og henviser til Coop 365's grønne farve - til forskel fra de røde Fakta-butikker.

Det er ikke kun farven på de to formater, der gør dem forskellige. Faktisk er der ikke meget i den nye grønne butik, der minder om en Fakta. I hvert fald ikke før, man går tæt på hylderne og ser de mange varer fra Coops private label-serier - som blandt andet den økologiske 365.

- Et af problemerne i Fakta er, at kunderne ikke kan handle færdigt. Kan man som kunde kun få syv ud af ti varer på indkøbslisten, vælger man en anden butik ved næste indkøb. Et andet kundekrav er, at man skal kunne få varen til den rigtige pris. Derfor har vi har tilføjet flere no name-produkter og private label-varer til sortimentet. En kundekurv i Coop 365 skal være billigere end i Fakta, men samtidig skal varemikset være sådan, at indtjeningen øges. Det er med et kæmpe kategoriarbejde lykkedes i de butikker, vi har testet. Kunderne køber mere, siger Thomas Nielsen.

Ekstra fokus på frugt og grønt

Lige inden for i selve butikken er en variant af brødafdelingen BrødCooperativet, der er rullet ud i flere af Coops andre kæder. I lavpriskæden er der dog ikke produktion, men alene et brødskab.

- Vi tester flere brødmodeller af. I nogle butikker har vi bake off, i andre får vi leveret fra en Kvickly eller en SuperBrugs. Butikkerne skal have rigtigt bagerbrøds-kvalitet, men fortsat til ærlige priser, siger Thomas Nielsen.

Sammen med det friske brød er også frugt og grøntafdelingen, der har fået mere fokus - både hvad angår sortiment og pris.

- Sortimentet er udvidet - ikke mindst med økologiske produkter. Kunder, der benytter vores app, får 10 pct. bonus på alt frisk frugt og grønt. Oveni får vores primekunder 15 pct. på de økologiske 365-produkter, siger Thomas Nielsen og henviser med primekunder til Coops abonnementsmulighed for medlemmer.

Kunderne i Coop 365 er mere digitale end Faktas kunder, hvilket måske skyldes, at butikkerne har scan selv-kasser og ikke kun muligheden for at benytte scan selv på vej rundt i butikken.

- I Fakta scanner 6 pct. selv deres varer. I Coop 365 er det 10 pct., og det satser vi på at fordoble i år, siger Thomas Nielsen og tilføjer, at i Fakta skal mængden af selvscannere op på 10 pct.

Midt i frugt- og grøntafdelingen har et lille torv med en instore-skærm en fremtrædende placering. På torvet er udstillet fire varer: økologiske æbler, klementiner, rodfrugter samt konventionelle tomater, der alle er tilbud. Skærmen bruges blandt andet til at præsenterer tilbuddene: "Altid 4 friske".

- Varerne skifter hver uge efter årstid, men der vil altid være fire skarpe tilbud, siger Thomas Nielsen.

Væk med spot og slik

Det ændrede sortiment har blandt andet ramt mængden af spotvarer, der nu også er placeret sammen med den katego-ri, de tilhører.

- Det er fifty-fifty, hvad kunderne mener om spotvarer. Nogle synes, de roder og er træt af, at der er varer, de kan få den ene uge, men ikke den anden. Andre synes, det er spændende, at der er nye varer hver uge. Men spotvarer kræver mange personaleressourcer, siger Thomas Nielsen.

En anden ændring, som ikke mindst børnefamilierne helt sikkert vil glæde sig over, er, at slikhylderne og bland selv-slikket er rykket længere ind i butikken.

- I Fakta er det lige før kasselinjen, så når man står og venter på at betale, vil man som børnefamilie kunne opleve, at børnene bliver fristet og begynder at plage om slik. Det er lettere at komme udenom, når det ikke er ved kassen. Vi har også skåret ned i sortimentet, og de to tiltag tilsammen giver selvfølgelig et fald i salget. Men det er et valg, vi har taget, siger Thomas Nielsen.

Opdateret 11. feb

DH Food Professional banner