Kædernes egne mærker bliver mere synlige
En undersøgelse fra AIMCreate viste for nylig, at en del private label-mærker nok er kendte blandt de danske forbrugere, men at de kun i ringe grad er afgørende for, hvilken butik forbrugeren vælger.
Alligevel har kæderne valgt at styrke markedsføring af deres private label-varer, viser årsopgørelsen over årets tilbudsaviser fra Tilbudsdata.
Således er mængden af markedsførte private label-varer, der er præsenteret i tilbudsaviserne steget med 11,5 pct., når man sammenligner 2018 med 2017. Kun Irma har skruet marginalt ned for blusset.
I samme periode er det totale antal markedsførte dagligvarer kun steget med 1 pct.
Aldi øger markedsføring
Den tyske discountkæde Aldi har øget den generelle markedsføring med 35 pct. det seneste år, og samtidig er markedsføringen af private label-varer øget med hele 56 pct. sammenlignet med 2017.
Aldi havde tidligere en politik om alene at have "faste lave priser" og havde derfor ikke egentlige ugentlige tilbud, som resten af dansk dagligvarehandel har.
Den praksis ændrede den tyske discountkæde for et år siden, så der nu også er nedsatte varer i de nu noget større tilbudsaviser.
Også Coop har skruet godt op for markedsføring af sine egne mærker. Således er der sket en stigning på 23 pct. fra 2017 til 2018.
I AIMCreates undersøgelse ligger Coops mærkevarer, økologiske 365 og Änglamark, da også i top, således at henholdsvis 18 pct. og 16 pct. af de kunder, som regelmæssigt køber mærkerne, peger på, at private label-varen har betydning for deres valg af butik.