Kæder henter rekordhøje 15 mia. fra leverandører
Det er blevet markant dyrere end nogensinde før for en dagligvareleverandør at få sine varer på hylderne i landets supermarkeder.
Ifølge en spritny undersøgelse fra leverandør-rådgivningsvirksomheden effectmanager betaler kædernes leverandører nu i gennemsnit en fjerdedel af deres omsætning - eller til sammen 15 mia. kr. - for at nå hele vejen frem til de kunder, som bruger deres varer.
Det er i runde tal to mia. kr. mere end ved en tilsvarende undersøgelse for to år siden.
Leverandør-bidragene til dagligvarehandelens giganter går dels til markedsføring af deres varer i bl.a. tilbudsaviser, dels i form af diverse rabatter under overskriften samhandelsbetingelser.
- Det er den del, der handler om markedsføringstilskud - eller salgsfremmende aktiviteter - der er steget, fra 11 pct. af leverandørernes omsætning i vores sidste undersøgelse i 2013 til nu 13,5 pct. af omsætningen, svarende til omkring to mia. kr. mere til kampagner. Og det er vel at mærke i en periode, hvor antallet af kampagner er blevet færre, og der er færre tilbud i tilbudsaviserne - men flere for kædernes egne private labels, siger Ove Lindbjerg, som er partner i effectmanager.
50 pct. dyrere på 6 år
Det er nu fjerde gang, at effectmanager har lavet sin undersøgelse blandt medlemmerne af Dagligvareleverandørerne, DLF.
Siden 2009 er det blevet over 50 pct. dyrere at få lov til at udnytte salgspladsen i dagligvarebutikkerne.
For tiden forhandler landets dagligvarekæder på livet løs med deres leverandører i de såkaldte årsforhandlinger.
Går det, som det plejer, bliver leverandørerne i år afkrævet endnu flere penge end tidligere til bl.a. finansiering af hele tilbudsræset.
Markedslederen Coop Danmark har dog varslet et opgør med markedsføringstilskud for at gå over til en mere enkel afregningsmodel med sine leverandører, hvor der ikke skal modregnes i betalingen for varerne.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand