Italiensk stjernekoncept åbner i Danmark
Torsdag 17. november får danske madelskere endelig mulighed for at gå på opdagelse i det italienske fødevaremekka Eataly, som er et af de mest omtalte fødevarekoncepter på internationalt plan.
Eataly Copenhagen er det første Eataly supermarked i Skandinavien. Forretningen er åbnet i et partnerskab med Coop Danmark.
Den 2000 kvm. store butik ligger i underetagen i stormagasinet Illum midt på Strøget i København, som er en af de mest trafikerede butiksgader i hovedstaden.
Eataly adskiller sig fra andre fødevarebutikker ved, at en stor del af butikken er restauranter, som ligger i butikkens centrale område. Rundt omkring restauranterne ligger butikken med hovedvægt på italienske fødevarer. Hovedparten af fødevarerne kommer fra Italien, men man kan også købe danske fødevarer.
Butikschef for Eataly Copenhagen er John Byrian, der har mange års erfaring som varehuschef i Kvickly, senest i Kvickly Hyrdehøj i Roskilde. Han siger om det italienske fødevarekoncept:
– Eataly er for mig en totaloplevelse af fantastisk god mad. Vi har en filosofi med tre ord for vores forretning: Spis, køb og lær. Man kan spise i vores tre restauranter, og den kvalitetsmad, man spiser i vores restauranter, kan man købe i supermarkedet og tage med hjem for at lave maden selv.
Madskole
Eataly adskiller sig også fra de fleste andre fødevareforretninger ved at have en madlavningsskole.
– Hvis man har lyst til at lære ægte italiensk madlavning, eller lære om f.eks. italienske olivenolier, har vi en skole, hvor man kan melde sig til kurser som gruppe eller som enkeltperson, der melder sig på et hold, siger John Byrian.
Den første Eataly åbnede i Torino i Norditalien i 2007, og siden har konceptet spredt sig til resten af verden. I dag findes der mere end 30 Eataly supermarkeder i Italien, Dubai, Tyrkiet, Brasilien, Sydkorea, Japan, USA og Tyskland.
Eataly Copenhagen er kædens første entré i Nordeuropa, men der er planer om også at åbne en forretning i London.
Selv om danskernes forbrug af dagligvarer har stået i stampe i en årrække, giver det ifølge John Byrian god mening at åbne en Eataly i netop København:
– Danskerne vil gerne ud at spise, og vi vil også gerne have god mad. Forbruget på udespisning vokser, og især restaurationsbranchen vokser markant. Desuden er Danmark kendt ude i verden for vores toprestauranter, så det er det rigtige tidspunkt at komme til Danmark, siger han.
Kort om Eataly
Eataly har eksisteret siden 2007, hvor den første butik åbnede i Torino.
Konceptet blev startet af en række små virksomheder inden for mad og vin.
Navnet stammer fra de 2 engelske ord EAT og Italy.
I dag er der butikker i mere end 10 Italienske byer, heraf 2 i Rom.
København bliver første hjemsted for Eataly i Skandinavien.
Eataly er allerede uden for støvlelandets grænser i byer som Monaco, Istanbul, Dubai og Chicago.
Eataly deltog på Verdensudstillingen i Milano i 2015 med en restaurant for hver af Italiens 20 regioner.
Eatalys motto er SPIS – SHOP – LÆR
Kilde: forza italia