Irma-direktør i spidsen for Coops afrikanske kafferisteri

Coop 24. jun 2019 -
This describes the image
Salgsdirektør i Irma, Jacob Elsborg, bliver ny adm. direktør for Coops afrikanske kaffevirksomhed Salgsdirektør i Irma, Jacob Elsborg, bliver ny adm. direktør for Coops afrikanske kaffevirksomhed. Foto: Coop
Skrevet af: Søren Tougaard

Jacob Elsborg, salgsdirektør i Irma, er udnævnt til ny adm. direktør for African Coffee Roasters, som er Coop Danmarks kaffevirksomhed i Kenya.

Coop etablerede i 2016 African Coffee Roasters med det formål at skaffe bedre kaffe til de danske forbrugere og for at sikre en fair betaling til de afrikanske producenter.

Coop ejer 80 pct. af African Coffee Roasters gennem selskabet Coop Africa Holding. I regnskabet for 2018 oplyses omsætningen ikke, men det fremgår, at underskuddet blev mere end halveret sidste år. Fra tæt ved 10 mio. kr. i 2017 til et minus på 4,2 mio. kr. sidste år.

- Virksomheden er inde i en god udvikling. Og tiden er nu kommet til at tage den til det næste niveau med større salg, både i Coop og til vores internationale kunder, siger bestyrelsesformand, Lasse Bolander, African Coffee Roasters og Coop.

Jacob Elsborg, 43 år, har en lang karriere i Irma og Coop, hvor han begyndte i 1996 på butiksgulvet i Kvickly og trin for trin har arbejdet sig op.

I 2001 kom han til Irma som projektleder og har siden 2016 været salgsdirektør for kæden.

- Jeg glæder mig meget til opgaven. Forretningsmæssigt er der fantastiske udviklingsmuligheder for virksomheden, og privat bliver det et eventyr for min familie og mig, siger Jacob Elsborg, der begynder i det nye job 1. august.

Vil gøre kaffebrand international

Udover at levere kaffe til Coop under blandt andet Cirkel Kaffe navnet, så står African Coffee Roasters bag det internationale mærke The Big Five.

Det er en serie af højkvalitetskaffe, produceret af de fem pct. bedste bønner fra de fem førende kaffeproducerende lande i Afrika: Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda og Demokratiske Republik Congo.

The Big Five sælges foreløbig i Skandinavien, Holland og flere afrikanske lande, og ambitionen er at gøre det til et internationalt kaffebrand, der er kendt for den bedste kvalitet og høje ansvarlighed.

 

Opdateret 10. nov 2020