Hver fjerde ønsker flere øl med mindre alkohol
Tre ud af fire har ikke forsøgt sig med en øl med lav alkoholprocent det seneste år. Men flere end seks ud af ti er positive over for at drikke øl med mindre alkohol.
Hver fjerde ønsker et bredere og mere synligt udvalg af lavalkohol øl i detailhandelen, viser en analyse, som Kundepanelet har foretaget på forbrugersitet Tilbudsugen.dk for TeeDawn, der producerer Lowcaholic øl (2,7% alkohol).
Det er hovedsagelig kvinderne, der gerne vil drikke øl med mindre alkohol. Smagen skal dog være i orden, og så skal kalorieindholdet være lavere end i konventionelle produkter.
Kun 38 pct. ønsker ikke at ændre deres ølvaner til fordel for en øl med mindre alkohol.
Motivationen for at drikke øl med mindre alkohol fordeler sig på flere områder: Eksempelvis siger en del af de 2216 forbrugere, der har svaret, at de gerne vil drikke øl uden at blive påvirket, mens en del udtrykker, at de vil udvise ansvarlighed, når de serverer øl for gæster, der skal køre bagefter.
Smagen er dog helt afgørende for om man ønsker at købe en øl med mindre alkohol. 97 pct. siger, at smagen er vigtig.
For godt fire ud af ti er prisen vigtig, mens kun cirka hver femte synes, at bryggeriet og historien bag øllen har nogen betydning.
Fakta fra Kundepanelets analyse:
- knap otte ud af ti mener, at deres forbrug af øl er uændret
- 17 pct. angiver at deres forbrug er faldende, mens kun 3 pct. mener, at det er stigende
- 80 pct. af drikker øl ”på et eller andet tidspunkt” - (90 pct. af mændene)
- 35 pct. er mere frekvente med et forbrug fra én til flere gange om ugen.
- 75 pct. angiver, at de ikke har prøvet at drikke en øl med lav alkoholprocent
- 62 pct. af forbrugerne er klart positive overfor at drikke øl med mindre alkohol
- 38 pct. har ikke noget ønske om at ændre deres vaner/forbrug af øl
- 25 pct. ønsker et bedre og mere synligt udvalg af øl med lav alkoholprocent i dagligvarebutikkerne
Det totale antal besvarelser er repræsentativt fordelt på de danske regioner, og Kundepanelet har ”screenet” forbrugerne for, om de overhovedet drikker øl. Forbrugerne er blevet spurgt om deres vaner det seneste år.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Ulrik Samsøe Figen