Hver anden dansker køber færdigretter

Coop 11. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Godt halvdelen af de danske forbrugere er inden for det seneste halve år sprunget let over middagsmaden og har købt maden færdig.
Det viser en undersøgelse, som Kundepanelet.dk har foretaget for Dansk Handelsblad på forbrugersitet Tilbudsugen.dk.
Fire ud af ti af de forbrugere, der køber færdigretter, lader gryderne stå i skabet og køber maden færdig hver anden uge eller oftere. Hver tiende køber færddig tilberedt mad én gang om ugen eller oftere, viser undersøgelsen.
Langt de fleste har købt
deres middagsmad der, hvor de køber deres andre dagligvarer. Således har næsten otte ud af ti har købt færdigretten i et supermarkedet eller i en discountbutik, mens kun 7 pct. er gået til slagteren, og 4 pct. har købt den på en restaurant.
Der er lidt geografiske
forskelle: I Hovedstadsområdet og Midtjylland køber man sine færdigretter i supermarkedet, mens nordjyderne generelt hellere vil købe deres maden i discountbutikkerne eller i en anden butik, der sælger færdigretter.
Det vigtigste kriterie for alle - uanset hvor og hvor ofte de køber færdigretter - er smagen.
Sundhed og råvarekvalitet
Mange supermarkeder har et større eller mindre udvalg af de såkaldte mormorretter som boller i karry, lasagne eller hakkebøf med løg og
kartofler, og i mange af retterne er der kun få grøntsager. Det samme gælder en del af de frosne færdigretter.
Men flere grøntsager kan
øge salget - i hvert fald giver
fire ud af ti af dem, der kun
spiser færdigretter én gang om måneden eller sjældnere, udtryk for, at færdigretten skal være sund, hvis de skal springe madlavningen over oftere.
45 pct. giver udtryk for, at sikkerhed for en god råvarekvalitet kan få dem til at
købe flere færdigretter.
Forbrugerne køber færdigretter af forskellige årsager: Hver tredje angiver som den hyppigste årsag, at færdigretten er en nødløsning i hverdagen. Hver fjerde angiver tid som årsag, mens fem ud af ti gerne vil have færdigretter i fryseren som en nødløsning.
Børnefamilierne siger, at færdigretter "passer ind i hverdagen pga. familiens aktiviteter", mens singler og par uden hjemmeboende børn oftere angiver "nødløsning" og "tidsbesparende" som årsager til køb af færdigretter.
SÅDAN SVAREDE DE:
Hvor køber du færdigretter:
57 % i supermarked 21 % i discountbutik 8 % i butik, der sælger færdigretter 4 % i en restaurant 3 % andet
Frisk eller frosset:
42 % af forbrugerne angiver at de primært køber frosne færdigretter 28 % at de køber friske tilberedte retter 31 % angiver at de køber begge dele lige ofte.
Hvor ofte:
56 % har købt en færdigret inden for de seneste seks måneder Af disse køber 39 % en færdigret hver anden uge eller oftere, men 10 % køber færdigretter en gang om ugen eller mere.
FAKTA OM ANALYSEN:
Kundepanelet har spurgt 1370 forbrugere, der er repræsentativt fordelt på de danske regioner, om deres forbrug af færdigretter.
En færdigret defineres som en middagsret/et aftensmåltid og kan være en frossen færdigret fra supermarkedet, der laves færdig hjemme, en frisklavet færdigret fra delikatessen, der skal varmes hjemme eller et måltid mad der tages med hjem fra en restaurant eller en butik, der sælger færdigretter (ikke måltider fra sushirestauranter eller fastfood fra pizzeriaer, sandwich- eller burgerrestauranter).

Opdateret 10. nov 2020