Grøntsalget vokser med stor hast i dagligvarehandlen

Coop 18. nov 2019 -
This describes the image
Salg af frugt og grønt stiger i dagligvarehandlen Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

År efter år bruger danske husholdninger flere og flere penge på grøntsager. I 2017 brugte en husstand i snit ca. 2400 kr. om året på grøntindkøb, viser en tidligere forbrugerundersøgelse foretaget af Danmarks Statistik.

Foretages samme måling i år, vil beløbet formentlig være vokset til over 2500 kr. per husstand, svarende til ca. 6,8 mia. kr. på landsplan.

Hos Dagrofa ser man en klar tendens til, at der er blevet solgt mere grønt i perioden 2017-2019.

- På grønt generelt ser vi en tocifret vækst, og på økologisk grønt ser vi en trecifret vækst. Derfor er dette også et område, hvor vi gør en stor indsats, blandt andet med uddannelse af grøntgastronomer i vores grøntafdelinger i Meny, så vi på bedste vis kan vejlede kunderne ud fra deres behov, siger Jacob Lassen, kommunikationsmedarbejder i Dagrofa, der står bag kæderne Meny, Spar og LetKøb.

Også hos Coop oplever man en stigende efterspørgsel i grøntkategorien, hvor især salget af kål og conveniencegrønt vokser markant.

- Kål – afhængig af type – ligger i 2018 mellem indeks 102 og 108 sammenlignet med 2017, hvor vi oplevede en tilsvarende udvikling. Conveniencegrønt vækster på den gode side af 10 pct., og kategorien bælgfrugter, der blandt andet indeholder linser, er vokset med 7 pct. i perioden, siger Lars Bo Hansen, kategorichef for grønt i Coop Danmark.

Der er også grøntkategorier, der er udfordret i Coops butikker, som tæller kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma.

F.eks. falder salget af salater, der ikke er skyllede og klar til brug, ligesom salget af kartofler falder, fortæller Lars Bo Hansen.

Grønt får kunder i butikken

At forbrugerne anvender mere convenience indenfor grønt, ser man også i Dagrofas butikker. Her følger udviklingen i salget af snittet og mixet grønt den samme udvikling, som har været på økologisk grønt med trecifret vækst, fortæller Jacob Lassen.

Ifølge analysevirksomheden Nielsen kan dagligvarebutikkerne vinde meget ved at tilbyde et bredt sortiment af grønt.

- Vi ved fra vores Shopper Trends-rapport, at frugt og grøntsager er den kategori, der efter mejeri udløser flest indkøbsture. Et bredt udvalg af frugt og grønt er også en af de vigtigste faktorer, når supermarkederne skal positionere sig. Her kan kæderne virkelig differentiere sig. Det skal naturligvis gøres under hensyn til kundernes prisfølsomhed for den enkelte kæde, så den forbliver prismæssig relevant for kernekunderne, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden.

Rasmus H. Sarauw-Nielsen fortæller, at væksten i grønt blandt andet drives fremad af økologi. Samme udvikling ses også i tal fra Danmarks Statistik tidligere på året. Her var salget af økologiske grøntsager steget med hele 18 pct. fra 2017 til 2018.

Opdateret 10. nov 2020