Fremtidens betaling

Coop 7. maj 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Det er selvfølgelig udtryk for Faktas karakteristiske humoristiske tone, men er samtidig symbol på en udvikling, der kommer til at ændre en central del af vores branche i de kommende år, nemlig hvordan vi får betaling fra vores kunder.
For 30 år siden var branchen præget af debatten om Dankortet som erstatning eller supplement til check og kontanter. Og det tog næsten 30 år, inden elektronisk betaling med kort kom til at stå for hovedparten af betalinger i vores butikker.
Den næste forandring, betaling med mobiltelefonen, kommer til at gå langt hurtigere. Prøv blot at se, hvordan Danske Banks Mobil Pay app i løbet af kort tid har fået
flere millioner brugere. Eller,
hvordan smartphonen i løbet af få år har forandret store dele af danskernes hverdag.
Forudsætningen er naturligvis, at det skal være hurtigt og sikkert for vores kunder og os, og ikke medføre ekstra omkostninger. Men i øjeblikket udvikles der løsninger, der kan gøre det bedre og billigere end de metoder vi hidtil har kendt. Så både de teknologiske og mentale forudsætninger for forandring på dette område er til stede.
Og det vil alle parter få fordele af. Vi bliver mere effektive i butikkerne, kassekøerne bliver kortere og vi vil kunne indføre selvscanning i større målestok. Vores kontantbeholdning vil blive mindre, og om få år kan den være helt ubetydelig med de fordele, det indebærer i forhold til røverier og optælling.
Vi tripper selv for at komme i gang og arbejder både i kæderne og i banken med løsninger, hvor vi formentlig ser de første realiseret inden årets udgang. Her er det dog i og for sig ikke så vigtig, hvem der kommer først, som at så mange som muligt kommer med, så kunderne meget hurtigt vænner sig til at betale på nye måder i vores butikker. Jo hurtigere det bliver udbredt, jo hurtigere sker forandringerne. Så jeg håber, at alle i branchen kan se perspektivet i at indføre de nye betalingsformer.
Så kan vi efterfølgende konkurrere på andre funktioner i forbindelse med betalinger. Det er jo en af grundene til, at vi har etableret Coop Bank, hvor vi tilbyder med
lemmerne stadig flere for
dele via deres elektroniske medlemskort. Kreditter, personlige rabatter og loyalitetsprogrammer kommer efter min opfattelse til at spille en større i fremtidens dagligvarebutikker - en fremtid som ikke er langt væk.
Så i løbet af få år kan vores fagre nye verden være kommet så langt i dagligvarebranchen, at vi ikke længere har mønter og pengesedler - ja måske har vi ikke engang samlemærker på dyr eller dyner...

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?