Første brugsforening er nu åbnet som Brugsen
-
Brugsforeningen i Sabro har som den første sat det nye kædenavn Brugsen på facaden. Det nye navn skal booste Coops kæde af lokale dagligvarebutikker
Dagli’Brugsen i Sabro vest for Aarhus er den første selvstændige brugsforening, der har sat Coops nye kædenavn Brugsen på facaden. Den nye kæde vil stoppe blødningen til borgerbutikker under Dagrofa.
- Vi er blevet valgt af Coop til at blive Danmarks første brugsforening, der bliver til “Brugsen”, og det er jeg som formand megastolt af, siger Jane Bang, som er bestyrelsesformand i Brugsen Sabro.
Hun kalder det en cadeau fra Danmarks næststørste dagligvarekoncern til hele sit team i Sabro.
Coops kæde Dagli'Brugsen er gået fra at have 300 butikker i 2021 til nu at have 275. Under Dagrofa-paraplyen er der nu godt 100 borgerbutikker.
Senest lukkede 12 butikker med ét hug i februar, hvad der ifølge Coop skyldes stigende energipriser, kundernes ændrede indkøbsvaner og udsigten til store investeringer i inventar. Hullerne på landkortet efter Dagli'Brugsens lukninger har Dagrofa med borgerbutikker formået at samle op sammen med lokale ildsjæle.
- Vi har heldigvis fundet en model for borgerbutikker, der har vist sig at være robust over for butiksdøden. Lokal kapital og loyalitet gør hele forskellen sammen med et sortiment og markedsføring i Spar, Min Købmand eller LetKøb, der passer til markedsområdet, har ejendomsudviklingsdirektør Brian Videbæk, Dagrofa udtalt til Dagligvarehandlen.dk.
Brugsforeninger rykker med lokal tilpasning
Talsmand for de selvstændige brugsforeninger i Brugsens kæderåd, Steen B. Hansen, der selv er uddeler i brugsforeningen Strøby syd for Køge, bekræfter, at de selvstændige brugsforeninger, som står foran at udvide eller modernisere deres butikker, tripper for at møde fremtiden under det nye navn Brugsen.
- Det kommer helt sikkert til at dæmme op for tabet af vores butikker til borgerbutikker under Dagrofa. Vi går ind i en ny æra, hvor vi med Brugsen og den røde farve i stedet for den gule kommer tilbage til rødderne med lokal tilpasning og stærk involvering, siger Steen B. Hansen til Dagligvarehandlen.dk under et besøg hos kollegerne i Brugsen Sabro.
Han forventer, at den selvstændige brugsforening i Strøby selv skifter fra Dagli’Brugsen til Brugsen ved udgangen af i år eller i begyndelsen af 2024.
- Det skal godkendes af min bestyrelse. Og så er der jo også logistikken omkring levering af nyt skiltemateriale, før det hele falder på plads, siger Steen B. Hansen.
Brugsen er en del af Coops nye strategiplan, der skal genrejse koncernen. 2022 var nemlig et decideret katastrofeår for Coop med et driftsunderskud på 1 mia. kr. og en bundlinje på minus 628 mio. kr.
SuperBrugsen kan komme med
Brugsens kædedirektør Torben B. Andersen var også i Sabro samme dag, som kæden kunne meddele åbningen af 11 Brugsen i tidligere Irma-butikker.
- Vi ruller ud over hele landet i stor stil næste år. Udover Irma og Dagli’Brugsen kan det også komme på tale at invitere mindre SuperBrugser med ind i fællesskabet, siger Torben B. Andersen.
Kvickly og SuperBrugsen bliver som udgangspunkt samlet i supermarkedskæden Coop.
- Det nye Brugsen-koncept tager udgangspunkt i Brugsens arv - dagligvarebutikker med nærvær, fællesskab og lokal tilpasning. Det betyder, at de lokale uddelere får stor frihed til lokalt købmandskab og til at tilvælge de varer, som de lokale kunder ønsker at købe, siger Torben B. Andersen.
Konceptfilm optages i Sabro
Jesper Kjeldsen, som er marketing- og udviklingschef i Brugsen hos Coop, har valgt Brugsen i Sabro som udgangspunkt for kædens første konceptfilm.
- Jeg glæder mig til at få nogle fantastiske billeder og film i kassen til vores fortælling om Brugsen - Danmarks mest lokalt tilpassede nærbutikker. Vi mødes i Brugsen, siger Jesper Kjeldsen.