Flere loyalitetskort udfordrer Dankort

Coop 13. feb 2018 -
This describes the image
Foto: Nets
Skrevet af: Søren Tougaard

Aldrig før har Dankort-forbruget været så stort i Danmark som i 2017. 365 mia. kr. købte forbrugerne samlet ind for i butikkerne og over nettet sidste år.

Det voksende forbrug på 10 mia. kr. i forhold til 2016 medførte også, at antallet af Dankort-transaktioner steg med 3,7 pct. til 1,26 mia.

Men trods vækst og sin position som absolut markedsleder på det danske betalingsmarked, vurderer en af Danmarks mest erfarne eksperter på betalingsområdet, at danskernes anvendelse af Dankort har toppet og kan falde allerede fra 2018 eller 2019.

Henning N. Jensen, ejer og seniorpartner i konsulentvirksomheden PlusCon, peger på, at nedgangen bliver en konsekvens af det nye EU-betalingsdirektiv, der trådte i kraft 1. januar 2018, det har medført en fjernelse af kreditkortgebyrer på en lang række internationale kreditkort.

Samtidig forstærkes forbrugernes økonomiske incitament til at gå over til at anvende f.eks. MasterCard eller Visa ved, at der kobles flere bonus- og loyalitetsprogrammer op på kortene, der giver forbrugerne yderligere fordele, som ikke følger med Dankortet.

- Det vil betyde, at antallet af Dankort-transaktioner må forudses at falde i de kommende år. Præcist hvor meget, ved ingen, men man kan alligevel roligt forudsige en nedgang på f.eks. 4 pct., og det vil være nok til at fjerne den vækst, der var i Dankort-systemet sidste år, lyder analysen fra Henning N. Jensen.

Vækst i loyalitetsprogrammer

Som et eksempel nævner han Norwegian, hvor kunder, der benytter et Norwegian Visa-kreditkort får bonuspoint ved flybestilling, hotelreservationer og billeje på op til 5 pct. og også kan optjene ekstra point svarende til ca. 1 pct. rabat, når kortet anvendes i almindelige butikker.

En tilsvarende ordning har kunder også, der er koblet op på Nykredits Visa-kreditkort program med SAS, hvor kortholderne opnår en årlig loyalitetsbonus på op imod 5.000 point og løbende kan optjene 10 Eurobonus-ekstrapoint for hver 100 kr., kortholderne bruger i udvalgte butikker og onlinebutikker. De dækker over alt fra te- og vinkøb til smykker, tøjbutikker, restauranter mv.

Desuden fremhæver Henning N. Jensen Coops lancering af loyalitetsprogrammet Madkonto, der giver Coop-medlemmer en bonus på 5 pct. ved indbetaling af 1.000 kr. i udvalgte perioder, udover den løbende loyalitetsbonus på ca. 0,7 pct. ved at handle i Coop.

- Da der er andre - dog ikke pt. så fordelagtige bonus- og loyalitetsprogrammer - kan man forudse, at der vil komme en kraftig vækst i hele loyalitetsmarkedet i 2018, når kortholderne bliver klar over, hvilke muligheder de har, mener Henning N. Jensen

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?