Faktas økosalg skal øges med 400 mio. kr. over tre år
De seneste to år har Coops discountkæde, Fakta, øget sit økologisalg med mere end 25 pct. Nu skal salget øges med yderligere 50 pct.
- Vi kan se, at vores kunder gerne vil købe meget mere økologi i Fakta. Derfor sætter vi barren op. Vi ønsker over de kommende tre år at øge vores salg af økologi med 50 pct., svarende til over 400 mio. kr., siger kædedirektør John Hornbech Christensen.
Salget skal blandt andet fremmes ved øget markedsføring.
- Da vi for nogle uger siden satte ekstra fokus på 365 i vores butikker og tilbudsavis, øgede vi salget med 40 pct. Denne serie står nu for mere end 12 pct. af vores samlede omsætning. Derfor kommer vi til at gøre langt mere for denne serie, som vores kunder i den grad har taget til sig, siger John Hornbech Christensen.
Flere økovarer
365 er kædens fødevareserie inden for økologi. Den består i øjeblikket af ca. 330 produkter - og det er ikke urealistisk, at den skal op på 4-500 varer, mener kædedirektøren.
Serien er suppleret af 365 Minirisk, der er parfume- og parabenefri rengøringsmidler og produkter til personlig pleje.
Fakta er den kæde i Coop - udover Irma - der sælger mest økologi.
- En undersøgelse fra Økologisk Landsforening tidligere i år viste, at Fakta er den kæde i Danmark, der er bedst til at udnytte sit potentiale for økologisalg, lyder det fra kædedirektøren.
Derudover tester Fakta i øjeblikket et sortiment af veganske produkter i 100 butikker. Serien er populær, lyder det fra kædedirektøren.