Faktas butikschef vil tættere på de lokale i Taulov
"Hold da op, du kender mange!"
Sådan lød ordene fra Daniella Bjørnsteds femårige datter, da familien var til loppemarked i Taulov.
Daniella Bjørnsted bor i Fredericia, men det er meget vigtigt for den 28-årige butikschef at være en kendt del af lokalmiljøet, hvor hendes arbejdsplads, Fakta, ligger.
- Jeg ser mig selv som den lokale købmand og vil gerne have, at kunderne siger, at de skal hen til Daniella at handle - og ikke bare i Fakta, siger butikschefen.
Nu får Daniella Bjørnsted gennem øget selvbestemmelse i butikken mulighed for at øge sin lokale forankring.
Hun afsluttede en uddannelse som butiksmedhjælper i Coops discountkæde for ca. 10 år siden. Efter at have været souschef i en Fakta blev hun allerede som 21-årig butikschef. De seneste halvandet år har hun ledet butikken i Taulov ved Fredericia.
- Jeg er glad for Coop-systemet og bliver i Fakta. Det er et superfedt sted. Men jeg vil gerne være salgschef på et tidspunkt. Så vil jeg få ansvaret for 15-20 butikker. Jeg kan godt lide at lære fra mig og dele ud af min erfaring, siger Daniella Bjørnsted.
Bliver opmærksom på egen lederstil
Allerede i dag har Daniella Bjørnsted rig mulighed for at lære fra sig; hun er nemlig cheftræner.
- Det betyder, at medarbejdere, der skal være butikschefer, kommer ud til mig i oplæring, så de er helt klar til at overtage deres egen butik. Det er forskelligt, hvor længe de er her. Halvanden måned eller mere. Det sker også, at jeg er ude i en anden butik, fortæller Daniella Bjørnsted.
Hun giver dog ikke kun fra sig, når en kommende butikschef er i oplæring.
- Ingen er ens, og jeg skal hele tiden finde nye måder at lære fra mig på. Jeg skal også hele tiden tænke på, hvordan jeg selv leder. Det udvikler også mig, siger butikschefen.
Som cheftræner holder hun møder med andre trænere samt salgschefen.
- Der får vi det sidst nye fra kæden og bliver godt klædt på til at introducere de nye. Det giver samtidig noget indflydelse, siger hun.
Daniella Bjørnsteds engagement bærer da også frugt. Butikken har nået indeks 115 år til dato på omsætning, og på bundlinjen er der sorte tal.
- Vores kundetilfredshed ligger langt over kædens mål, og vi er på fornavn med mange af vores kunder. Det betyder mere, end man tror, at man som lokal butik engagerer sig i kunderne og ved lidt om dem, siger hun.
Udnytte lokale muligheder
Daniella Bjørnsted får ligesom en række andre butikschefer i fremtiden også mere indflydelse på og i sin egen butik. Det skal ifølge kædens direktør, John Hornbech Christensen, styrke butikkens resultater yderligere.
- En øget indflydelse lokalt i butikkerne skal styre butikschefen som den lokale købmand, der kan udnytte de lokale muligheder meget bedre. De nye muligheder skal samtidig både motivere og fastholde butikscheferne, siger John Hornbech Christensen.
Omkring 45 butikschefer skal nu have muligheden for at bestemme mere selv.
- De skal eksempelvis kunne lave lokale tilbud og uddele sponsorater i lokalområdet. De kan til gengæld ikke ændre space i butikken, ligesom vi er med inde over deres budget. De kan ikke bare ansætte. Men sælger Daniella mere, fordi hun får øget indflydelse, får hun selvfølgelig også mere personale, siger kædedirektøren.
I første omgang får det ikke betydning for butikschefens løn, at han eller hun får flere udfordringer og muligheder.
- Nej, men det er den vej, vi skal. Belønning og konsekvens. Det fungerer jo i Rema 1000, siger John Hornbech Christensen.
70 til fastelavnsfest
[caption id="attachment_78846" align="aligncenter" width="696"] Et nyt veganersortiment sælger godt, og butikschef Daniella Bjørnsted glæder sig til, at der kommer flere varianter. Kunder efterspørger dem.[/caption]
Blandt andet muligheden for at støtte lokalområdet med sponsorater glæder Daniella Bjørnsted sig til.
- Vi får rimelig tit forespørgsler på sponsorater. De er vigtige for byen, og det er sådan noget borgerne lægger mærke til, siger hun.
Som nærmeste konkurrent, 3 km væk, har Fakta Dagli'Brugsen i Skærbæk - alternativt skal kunderne ind til Fredericia, hvis centrum ligger ca. 11 km fra Taulov.
Fakta ligger i udkanten af Taulov.
- Men der bliver lige nu bygget en masse i området, og byen har mange børnefamilier, siger butikschefen. For dem er Daniella Bjørnsted allerede godt i gang med at skabe aktiviteter.
- Vi har arrangeret fastelavnsfest to gange. Første gang kom der ikke så mange, men i år var der 60-70 børn og voksne. Det giver helt sikkert loyale kunder, og det koster os bare et par tønder, nogle kopper kaffe og noget slik, siger hun.
Aktiv på Facebook
Hun vil også udnytte friheden til at tilbyde børnefamilierne ekstra tilbud på økologi og MiniRisk, som hun eksempelvis vil sende ud via Facebook. Nogle gange som ja tak-tilbud. Butikken har i øjeblikket knap 1750 følgere.
- Jeg har lagt en plan for, hvordan vi bruger Facebook, så det tager mig kun 5-10 minutter om dagen. Jeg fortæller blandt andet, hvad vi laver i butikken – som fastelavnsfesten – men der er også både tilbud og konkurrencer, siger butikschefen.
Muligheden for at prioritere anderledes får også betydning for de ansatte.
- Jeg forestiller mig, at vi får bedre mulighed for at afprøve noget teambuilding ude af huset, siger Daniella Bjørnsted. For hende betyder det ikke noget, om de nye krav og muligheder smitter af på lønnen.
- Jeg ved, det kommer til at gavne butikken, og det er en lærerig og spændende udfordring for mig, siger hun.