Dyrere mad trækker inflationen op

Coop 10. mar 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Mens butikspriserne på fødevarer stort set ikke rokkede sig ud af flækken i fire år fra 2012 til 2016, er situationen i år en anden.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik kostede 'fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer' i februar 2,6 pct. mere, end de gjorde i samme måned sidste år. Det er en ny stigning i forhold til januar, hvor mad-inflationen lå på 2,0 pct.

Samtidig er fødevare-stigningerne med til at drive den generelle inflation i vejret. Den fik endnu et lille nøk opad i februar - til 1,0 pct. fra 0,9 pct. i januar.

Danmarks Statistik bemærker, at prisstigningerne på varer set under et samtidig er den højeste siden 2012 med 0,9 pct.

"Det er i høj grad fødevarer og brændstof, der er med til at trække priserne på varer op", skriver statistikerne.

Krisen fader ud

Dansk Erhvervs cheføkonom Steen Bocian bemærker, at de seneste kriseårs pristryk er ved at lette:

- Ud over stigende priser på olie, så spiller det også en rolle, at dårligt vejr i Sydeuropa har fået priserne på fødevarer til at stige. Renser vi inflationstallene for udviklingen i energi- og fødevarepriserne, så ligger inflationen kun på 0,6 pct. Her er inflationen også på vej op, men den underliggende inflation er fortsat lavere, end den i perioder var sidste år. Vi ser dog i det små et stigende prispres fra, at den økonomiske krise er aftaget i styrke over de seneste år, siger han.

Hvordan prisstigningerne fordeler sig på de enkelte aktører i dagligvaremarkedet vides ikke, men flere indikatorer peger i retning af, at ikke mindst markedsleder Coop Danmark har hævet priserne.

Konkret blev "et par hundrede varer" dyrere i flere af Coops kæder fra 1. november sidste år.

– Den aktuelle prisforhøjelse kommer efter et år, hvor vi har sat mange priser ned og kørt med lavere kampagnepriser. Og det kommer efter en periode siden 2013, hvor afstanden på hyldepriserne i vores supermarkeder til discountbutikkerne er indsnævret med 4 procentpoint, lød forklaringen fra Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen til Dansk Handelsblad den gang.

 

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?