Dyr manøvre at lukke butikker

Coop 29. apr 2019 -
This describes the image
Coop ledige akademikere kassemedarbejdere Arkivfoto: Siine Fiig/Coop
Skrevet af: Søren Tougaard

Sidste år gjorde Coop-ledelsen for alvor indhug i de mange tabsgivende butikker, der har slæbt efter koncernen som en rød hale.

Hele 82 butikker, eller 7 pct. af koncerns samlede butiksnet, blev lukket ned, så koncernen talte 1.085 butikker ved udgangen af 2018. Heraf var Coop blevet 47 færre Fakta-butikker, mens de resterende lukninger omfattede Irma og Dagli'Brugsen.

Manøvren, som skal gøre Coop til en mere profitabel forretning, var dog bestemt ikke gratis.

Alene sidste år har Coop måttet nedskrive Fakta-kæden med 270 mio. kr., ligesom de ekstra omkostninger til restrukturering løber op i 350 mio. kr.

Dertil kommer, at lukningerne reducerede Coops omsætning med 840 mio. kr. i 2018 og har fjernet en årlig omsætning på ca. 1,5 mia. kr., hvilket har været stærkt medvirkende til, at Coop har tabt tronen som dansk dagligvarehandels nummer ét til rivalen Salling Group.

Ifølge topchef Peter Høgsted var det især nødvendigt at få ryddet op i Coops underskudsplagede discountkæde én gang for alle.

De sidste seks år har Fakta lidt tab på mere end 650 mio. kr. og efter regnskabsårets afslutning har Coop således igen gennemført et koncerntilskud på 150 mio. kr. til Fakta, "med det formål at genoprette egenkapitalen og understøtte Faktas udvikling", som der står i ledelsesberetningen.

- Fakta er fit for fight for fremtiden. Vi tror, at Fakta giver sorte tal i 2019 qua den oprydning, der er sket i et par år. Driften kører rigtig fornuftigt, og nu skal vi ud at lave vækst, siger Peter Høgsted.

Ingen heftig ekspansionsstrategi

Faktas kædedirektør John Hornbech Christensen fortalte i sidste uges Dansk Handelsblad, at målet for Fakta er, at kæden skal vokse fra 357 til 400 butikker indenfor fem år.

Peter Høgsted ser også gerne Fakta vokse, men han afviser, at det kommer til at ske gennem en aggressiv ekspansionsstrategi.

- Vores strategi er ikke, at vokse i antallet af butikker. Det, vi kommer til at se de løbende år, er primært konverteringer. Vi vil se nogle Dagli'Brugsen gå over i Fakta, måske nogle Fakta gå over i SuperBrugsen og nogle SuperBrugsen gå over i Kvickly. Vi har de butikker, vi skal have. Vi er færdige med de store lukninger, men vi har heller ikke et stort åbningsprogram, siger Peter Høgsted.

Det betyder dog ikke, at Coop ikke vil åbne nye butikker, når mulighederne og de rette betingelser er til stede.

- Vi flytter naturligvis med kunderne, men vi skal ikke til at betale nogle urealistiske høje huslejer. Vi skal ikke til at lave en "rød hale" igen, som vi selv og vores efterfølgere skal slås med, uddyber koncernøkonomidirektør Kræn Østergård Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020