Det statslige dyrevelfærdsmærke er lidt mere kendt end Coops
De første kødprodukter med det statslige dyrevelfærdsmærke kom i handlen i maj 2017. Mærket var et samarbejde mellem myndighederne, stort set hele dagligvarehandlen og Danish Crown.
Læs også: Nyt dyrevelfærdsmærke præsenteres i dag
Inden mærket kom ud i butikkernes kølediske, havde Coop, der ikke er med i samarbejdet om det statslige mærke, dog lanceret sit eget allerede i efteråret.
Læs også: Coops dyrevelfærdsmærke kommer i køledisken nu
Men til trods for at Coop var først på banen, er det dog i dag det statslige mærke, som er kendt blandt flest danskere.
Det viser en undersøgelse af kendskab og tillid til mærket, som er udarbejdet af Yougov for Fødevarestyrelsen.
Mens 49 pct. af befolkningen har hørt om det statslige mærke, er det kun 41 pct., der har hørt om Coops.
Der er dog 9 pct., der siger, at de kender Coops mærke rimelig godt eller meget godt. Det siger kun 8 pct. om det statslige mærke.
Når det kommer til tillid til mærket, ligger Coops mærke med 68 pct., der i nogen grad har tillid til mærket, et procentpoint over det statslige.
De to mærker når dog ikke samme kendskabsgrad som ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”-mærket. Det er kendt af 67 pct. af befolkningen og opnår tillid fra 79 pct.
Til sammenligning kender 94 pct. øko-mærket, som 89 pct. har tillid til.
”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” og ”Ø-mærket”, der har været på markedet i henholdsvis 26 og 29 år.
Mens det statslige mærke ved lanceringen kun sad på svinekød, kommer der i løbet af året også mærker på kyllinger, lyder det fra Fødevareministeriet.