Det må godt tage en halv time at handle i tyske Fakta
En stor flaske Gråsten remoulade, 500 g Coop medister og et bagerbagt rugbrød ryger ned i et indkøbsnet.
Ekspeditionen foregår på tysk, hvilket ellers ikke er det mest brugte sprog ved kassen her - heller ikke til trods for, at Dansk Handelsblad er taget over grænsen til Tyskland.
De andre kunder, der har indkøbsvognene fyldt op med dåseøl og -sodavand, vin i kassevis og ditto slik, snakker dansk.
Avisen er inviteret på visit i den discountkæde i Europa, der - ifølge det internationale analysebureau LZ Retailytics - i gennemsnit har den største omsætning per butik: Fakta Tyskland.
Den rekord betyder dog ikke så meget for avisens vært, direktør for den tre butikker store kæde Per Boesen. Han vil hellere fortælle om andre rekorder som eksempelvis grænsehandlens største sortiment på nettet.
- Vi er ikke den eneste grænsebutik, der tilbyder at pakke varerne for kunderne, hvis de bestiller på nettet. Men vi er helt sikkert den eneste kæde, der tilbyder hele kædens sortiment på 5000 varenumre, der nok også er grænsehandlens største sortiment - og vi gør det gratis, siger Per Boesen.
Fakta Tyskland består af tre butikker, hvoraf butikken i Harrislee er den største både på omsætning og areal. Det er her, vi er, midt i det største dansk-tyske grænsehandelsområde, og det er også her, hovedkontoret ligger.
Kæden er ejet af Coop Danmark, men ligger i et selvstændigt selskab, der i 2017 omsatte for 366 mio. kr. – eller i gennemsnit 122 mio. kr. per butik, hvilket altså er rekord i en europæisk discountkæde.
Den mest sete på Youtube
For at gøre flere kunder opmærksom på det store sortiment på nettet, skabte Per Boesen endnu en rekord: Den meste sete danske youtube-video i årets første kvartal.
- Min samarbejdspartner Stefan Kragh, der har et enkeltmandsvideo- og -fotograffirma, hyrede skuespilleren Dick Kaysøe, og sammen lavede vi en reklamevideo om muligheden for at bestille vores varer på nettet. Faktisk sad vi ved mit skrivebord og skrev manuskriptet. Pludselig blev vi kontaktet af Google, der fortalte, at vi lå nummer ét, fortæller Per Boesen, der stadig er lidt forundret over den store succes.
Muligheden for at bestille på nettet indførte Fakta Tyskland midt i højsæsonen sidste år, efter at have arbejdet med det i en længere periode.
- Det er helt sikkert den vej, udviklingen går, men det var vigtigt for os at få lavet en god hjemmeside, hvor alle vores varer kunne ligge, inden vi gik i gang. Andre kæder har alene tilbudsavisen på nettet, og er det den, kunder vil handle ud fra hos os, kan de også gøre det, siger Per Boesen.
Netkunder skal bestille inden midnat og kan så hente varer i en af de tre butikker efter klokken otte næste morgen.
- Ringer en kunde og gerne vil hente efter kortere tid, kan det som regel også godt lade sig gøre, og det kan da godt være at vi skal kigge på en kortere frist, så man eksempelvis kan bestille på vej hjem fra en ferie sydpå, siger direktøren.
Kunderne skal ind i butikken for at betale, inden de henter deres færdigpakkede varer på lageret, hvor der også er køle- og fryserum til fødevarer.
- Vi ser tit, at kunderne, når de er inde at betale, også lige skal ind og småhandle i butikken, så vi mister ikke impulssalg. Tvært imod er indkøbet meget større, når det er bestilt i forvejen, siger Per Boesen.
Han gætter på, at kunderne vælger at bestille de store ting, som de ved, de skal have, på nettet, så de er pakket og klar
- Og så går de i butikken for at finde andet – eksempelvis vil nogle måske selv finde kødet og grøntsagerne, selv om vi faktisk gør meget ud af at lære personalet, at de skal vælge det pæneste til netkunderne. Får de en gang en dårlig oplevelse, risikerer vi, at de ikke bestiller igen, siger Per Boesen.
Han vil ikke sætte tal på mængden af netkunder.
- Men den er steget konstant, siger han.
Købmandskabet ind med modermælken
Selv om kunderne ifølge Per Boesen køber mere, når de bestiller på nettet, kan direktøren nu godt lide, når de kommer ind i butikken.
- Fakta havde engang et slogan om, at det tager fem minutter at handle i kædens butikker. Men det er vores indtryk, at grænsehandel også er forbundet med hygge og oplevelser, og vi ser ofte, at kunderne er her i mindst en halv time. Vi gør da også en del for, at de skal hygge sig, når de er her. Bl.a. rykker Subway snart ind som vores nabo, så vi også kan tilbyde sundere mad. Vi tilstræber at tilbyde grænsehandlens bedste service og vil gerne gøre stedet til en hyggelig købmandsbutik, siger Per Boesen.
Og han ved, hvad han snakker om. Det meste af hans liv er nemlig mere eller mindre foregået i dagligvarehandlen.
- Min far var købmand i Rundhøj Super ved Aarhus, og jeg troede egentlig, at jeg skulle være næste generation i den butik, siger Per Boesen, der overtog direktørposten i Fakta Tyskland efter Ronny Glindemann i efteråret 2015.
Men faren solgte Rundhøj Super, og Per Boesen kom i lære i Føtex på Bruunsgade i Aarhus. Derefter fulgte 17 år i Dansk Supermarked, inden turen gik til grænsekonkurrenten Fleggaard, hvor det blev til fem år som chef for otte butikker. Siden kom Per Boesen til Løvbjerg som salgsdirektør.
- Men grænsehandlen havde sat et stort præg i mit købmandshjerte, siger Per Boesen, som så igen startede ved grænsen - denne gang hos Fakta Tyskland.
Hver fjerde krone går til mad
Fakta adskiller sig dog en del fra Fleggaard - ikke mindst fordi den lille kæde er en del af den store i Danmark.
- Der er ingen tvivl om, at en del danskere glæder sig over også at kunne grænsehandle i Fakta, som de kender hjemmefra - også selv om de ikke kan bruge deres Coop- medlemskab og få bonus, siger Per Boesen.
Tyske Fakta har sin egen marketingafdeling og egen indkøbsafdeling, og en del varer købes ind i Tyskland direkte ved grossister og leverandører.
- Vi udnytter selvfølgelig også synergieffekten ved at købe ind via Coop, men eksempelvis har alle de pantbelagte varer et andet varenummer, så dem køber vi her i Tyskland, siger Per Boesen.
Fakta Tyskland skiller sig også ud fra resten af grænsehandlen ved at have et fuldt dagligvaresortiement.
- De andre grænsebutikker får også flere dagligvarer, men vi kan tilbyde kunderne alt det, de kan få i en dansk Fakta, og dermed alt det, man skal bruge i hverdagen. Det betyder også, at vi har kunder, der bruger os som dagligvarebutik - og tyske kunder, der kommer her for at købe de danske varer, som de ikke kan købe i de tyske butikker, siger direktøren.
Han nævner blandt andet remoulade og medister, som den tysktalende kunde købte, men også marmelade og ristede løg.
- Når danskerne køber mad her, har de køletasker med og køber stort ind. Det kan være store oste eller store svinekamme. Økologi er også blevet yderst populært her, ligesom Minirisk-serien, som er Coops private label sælger godt. Den serie har vi ikke måttet sælge på grund af et tysk patent - den har vi først fået fra årsskiftet, siger Per Boesen.
En fjerdedel af omsætningen dækker over salg af frugt og grønt, mejerivarer, kød og pålæg samt traditionelle kolonialvarer, mens resten er grænsehandelsvarer.