Danmark topper globalt økologi-salg

Coop 11. feb 2015 -
Skrevet af: Redaktionen

Over hele verden er økologi et fænomen i vækst, men de danske forbrugere holder stadig førstepladsen med øko-indkøb, der udgør en andel på 8 pct. af fødevareomsætningen.

En ny rapport, som bliver offentliggjort i forbindelse med verdens største messe for øko-varer, BioFach i tyske Nürnberg, viser ifølge Økologisk Landsforening, at den samlede globale omsætning af økologiske varer nåede 72 mia. dollar i 2013 – svarende til ca. 470 mia. kr.

Det er en stigning på godt 12 pct. i forhold til 2012.

- Vores førsteplads skyldes ikke mindst danskernes store tillid til økologi og det røde Ø-mærke, som i år fejrer 25 års fødselsdag, siger Per Kølster, der er formand for Økologisk Landsforening.

Der er foreløbig ingen officielle tal for det økologiske forbrug her i landet i 2014, men branchekilder vurderer, at det igen er vokset.

Og her i begyndelsen af 2015 har øko-forbruget fået et ekstra løft gennem kampagner i mange kæder med Coops satsning på fordobling af salget på fem år som hoveddrivkraft.

Arkivfoto

Opdateret 10. nov 2020