Dagli'Brugsen retter ind til fælles brugskoncept
Hvis ikke det var for størrelsen, er det efterhånden svært at se, om det er en SuperBrugs eller en Kvickly, man er trådt ind i.
Med sidste weekends åbning af Dagli’Brugsen i Uldum er også Coops kæde med de mindste butikker, Dagli’Brugserne, kommet med under SM20-konceptet, der skal samle de tre kæder.
SM20 skal oversættes med koncept SuperMarked 2020.
- Det er butik nummer 108, som vi har bygget om til Fremtidens Dagli’Brugs, F-DB. Denne er lidt anderledes, fordi vi har taget dele af SM20-konceptet med, siger formatdirektør for Dagli’Brugsen, Jesper K. Andersen.
Ugen før åbnede en tidligere Kvickly i Roskilde som en SuperBrugs, ligeledes efter koncept SM20.
I april åbnede Kvickly i Broen i Esbjerg som den første butik efter konceptet.
- Med åbningen i Uldum har vi trillinger, siger markedsdirektør i Dagli’Brugsen Ole Ebdrup Andreasen og henviser til, at Coop nu tester det sammensmeltede koncept i tre kæder.
Den mindste butik
- Det mest spændende ved Uldum er, at det er en af de allermindste butikker, hvad areal angår. Den er 350 kvm., men når det kan lykkedes at skrue konceptet ned i den, så butikken fremstår elegant og kundevenlig, kan det lade sig gøre alle steder, siger Ole Ebdrup.
Butikken har som en del af SM20 blandt andet fået et fag med Irma-varer, en opgraderet frugt og grøntafdeling, der blandt andet har nogle trækasser, der gør det lettere at udstille nichevarer, der ikke sælger i store mængder.
- Butikken har også fået endegavlene fra konceptet. Når alt inventar er det samme i de tre kæder, bliver det betydeligt billigere at modernisere en butik, ligesom vi sjældent vil opleve at noget inventar er i restordre, siger Ole Ebdrup.
Moderniseringen af butikken er et af Coops crowdfunding- projekter, hvilket betyder, at borgerne har skudt 1,2 mio. kr. i ombygningen.
- Og det var faktisk en proaktiv modernisering, for butikken gik rigtigt godt. Men borgerne ønskede, at den skulle moderniseres, siger Ole Ebdrup.