Dagli'Brugsen holder skansen - næsten

Coop 27. aug 2018 -
This describes the image
Kædedirektør Torben B. Andersen (t.h.) besigtiger en ny butik sammen med uddeler Martin Iversen og slagschef Kjeld Kirkedal Foto: Helle-Karin Helstrand

Mens Coop Danmark som helhed er ved at slippe mange års førertrøje på det hjemlige dagligvaremarked, er der stor forskel på, hvordan de enkelte Coop-kæder klarer sig i markedet.

Dagli'Brugsen med de relativt små butikker og den store udbredelse uden for landets vækstcentre har det efter omstændighederne helt pænt. Kæden med aktuelt 320 butikker er ikke gået fri af de butikslukninger, som Coop har gennemført i år, men set i lyset af det almindelige pres på butikker i trængte udkantsområder kunne det være meget, meget værre. En del af forklaringen på, at færre små brugser - og købmænd - nu falder fra, er, at rigtigt mange butikker efterhånden er alene om at dække markedet i den lille by og det tilhørende opland.

Den klassiske model med en købmand og en brugs i kamp om de lokale kunder er ved at være sjælden. Og de tilbageværende butikker undgår med held den fælde, som mange små butikker faldt i tidligere: At de var for dyre og sortimentet for dårligt tilpasset udviklingen, så de reelt selv var med til at sende kunderne ud af byen for at handle.

Fokus på det basale

I Dagli'Brugsens tilfælde er det bl.a. 700 varer i Coops Fast lav pris-program, der sikrer kæden et bedre prisimage end tidligere. Det er en balancegang, men priserne på en række nøglevarer må ikke være markant højere, så for mange får lyst til at starte bilen og handle uden for byen.

Kædens markedsandel på knap 5 pct. er kun svagt vigende, og fornyelserne i butikkerne kommer, efterhånden som man lokalt bliver klar til det. Tempoet har måske ikke været helt så højt som ønsket - med 125 af 320 butikker på plads i det nye koncept, Fremtidens Dagli'Brugs, i løbet af tre et halvt år. Men flere kommer til, og lige som man i købmandssektoren har fundet en gangbar opskrift på finansiering med lokalsamfundets hjælp, gør man i Coop-regi noget lignende under en større crowdfunding-paraply.

Set i lyset af en langvarig turbulens frem mod formandsvalget i Coop-familien i foråret, ser der nu meget mere fodslag mellem de forskellige interesser. Dagli'Brugsens nye formatdirektør, Torben B. Andersen, forsøger ikke at tale forventningerne til kæden urealistisk op, men bl.a. at skaffe rum til uddelerne, så de kan varetage de helt basale opgaver med drift og personalepleje.

Opdateret 10. nov 2020