Coops testsupermarked skruer op for madløsninger
Butikskoncepter betjener sjældent kunderne i ret mange år ad gangen, før de erstattes af nye koncepter. Dette har også været virkeligheden for Coop, der for år tilbage begyndte udrulningen af fremtidens 2020-supermarked under det interne navn SM20.
Netop nu tester Coop et nyt supermarkedskoncept i SuperBrugsen Trekroner ved Roskilde, som under testperioden har skiftet navn til Coop Mad.
Som navnet antyder, har Coops testbutik et øget fokus på ferskvarer, som også har fået mere plads.
Samtidig har en af ideerne bag konceptet været at skabe en bedre helhed mellem det mad, butikken selv producerer, og måltidsløsningerne i kølediskene.
- Vi har samlet slagter og delikatesse under den paraply, vi kalder for MadCooperativet. Netop for at signalere, at når det handler om måltider, så er der mere end slagter og kød. Det handler om at tage vare på hele måltidet, så der er flere mad- og take away-løsninger. Vi vil gerne gøre det nemt at komme ind og handle - også på en travl tirsdag, forklarer Jens Visholm, koncerndirektør i Coop Danmark.
Navneeksperiment
Butikken er også blevet indrettet med Coops bagerløsning BrødCooperativet, som i dag er at finde i ca. 80 butikker på tværs af Kvickly, SuperBrugsen og enkelte Dagli'Brugsen.
I tilknytning til BrødCooperativet er indrettet et loungeområde, hvor kunderne kan sidde med en kop kaffe og få opladet mobilen.
SuperBrugsen Trekroner var den første butik, som fik indrettet kædens daværende koncept, som SuperBrugsen blev færdig med at udrulle i 2015-2016.
Derfor var butikken en oplagt testbutik.
- Og så var det interessant, at der ligger to butikker overfor hinanden, så vi kan få noget data ind, siger Jens Visholm med henvisning til Fakta på den samme vej, hvor Coop ligeledes tester fremtidens discountkoncept.
Ifølge Jens Visholm er forventningen, at man tester løsningerne af i ca. seks måneder, og at testene også involverer flere øvrige butikker.
Hvis testbutikkerne performer godt, betyder det så et farvel til SuperBrugsen-navnet?
- Det er ikke noget, der kommer til at ske over de næste par år. Over de senere år har vi gradvist gjort det mere tydeligt, at vores kæder er en del af Coop. I 2017 startede vi med at 'tagge' vores forskellige kædenavne med, at de var en del af Coop. Og i 2018 har vi i alt markedsføringsmateriale sat et tydeligt Coop sammen med butiksnavnene for at understrege de stærke værdier, der ligger i Coop-navnet.
- Det her med navnene er et eksperiment, som vi laver i meget få butikker. Simpelthen for at få data til at kvalificere den dialog, som vi skal have om, hvad der skal være vores kædenavne på sigt, siger Jens Visholm.