Coop vil favorisere nytænkende leverandører

Coop 31. maj 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Som en del af Coops nye, treårige strategi siger dagligvarekoncernen i øjeblikket farvel til en række leverandører – i hvert fald ryger en del varer ud af sortimentet.

Samtidig udvikler forbrugernes behov sig, og den efterspørgsel vil Coop gerne modsvare med nye og moderne produkter.

Coop er derfor på jagt efter leverandører, som vil arbejde sammen med koncernen om at udvikle nye produkter.

Varer, der alene skal være på hylderne i Coops butikker.

Til gengæld for samarbejdet vil Coop favorisere leverandøren, så den nytænkende virksomhed ikke alene får plads på hylderne i alle koncernens butikker – samarbejdspartneren får samtidig del i den viden, som Coop indsamler om forbrugernes præferencer og ønsker via medlems app’en.

- Vi har kategoriorganisationer der arbejder leverandører og varesortiment hver dag. Men udvikling af nogle produkter kræver et lidt tættere samarbejde med en leverandør. Vi har via vores medlemsapp, som flere end en halv mio. forbrugere benytter aktivt, en meget stor indsigt i forbrugernes data, og hvor er forbrugerne er på vej hen. De data kan man bruge i samarbejde med en tæt samarbejdspartner til at skabe nye produkter, siger formand for Coop, Lasse Bolander.

Mærkevareleverandørernes direktør Niels Jensen byder Coops udspil velkomment.

- Vi skal blive meget bedre til at tage afsæt i forbrugeren, siger Niels Jensen. Han mener dog, at der er en grænse for, hvor mange produkter der skal lanceres eksklusivt til Coops kæder. - Detailhandlen må ikke blive “gate-keeper”, når det gælder forbrugernes adgang til et alsidigt vareudbud. Det er ikke i forbrugernes interesse, siger Niels Jensen.

Opdateret 10. nov 2020