Coop udruller brødkoncept til flere butikker
Nye butikskoncepter kommer og går i dagligvarebranchen, mens andre koncepter med tiden viser sig mere langtidsholdbare.
Et centralt element i Coop Danmarks butikskoncept 'SM20' er nye skalerbare afdelinger for convenience og brød, der både kan tilpasses de mindste og de største butiksformater.
Netop brødafdelingen BrødCooperativet er i dag at finde i alle Kvickly-varehuse samt i flere store SuperBrugsen med eget bageri. Planen er, at konceptet gradvist skal rulles ud på tværs af Coops kæder - fra de største Kvickly til de mindste Dagli'Brugsen.
- 75 butikker havde ved årsskiftet BrødCooperativet, og vi er nok oppe på 110-120 butikker, når vi kommer frem til nytårsaften, fortæller Jens Visholm, koncerndirektør i Coop Danmark.
Læs også: Coops nye brødkoncept er rullet ud i 30 butikker
Løfter salget
Selve brødsatsningen løber op i et tocifret millionbeløb, når det er engang er færdigudrullet, og hele kernen i konceptet er at tilbyde forbrugere bedre brød, end de har været vant til at kunne købe i Coops butikker eller hos konkurrerende dagligvarekæder.
Et af de steder, hvor BrødCooperativet allerede har givet et stort løft, er hos Kvickly i Bruuns Galleri i det centrale Aarhus. Her blev hele forområdet, der tæller bager, café, sandwich- og salatbar, ændret markant for ca. syv måneder siden, da det nye brødkoncept rykkede ind.
- Det har været en stor succes for butikken, at kunderne nu kan få noget godt håndværk, som ligger et niveau over den almindelige detailbager. Vores salg ligger et godt stykke over indeks 100, og BrødCooperativet har helt klart været med til at skabe kundestrøm og løfte vores profil, siger varehuschef Niels Birkelund Hansen.