Coop topper liste over bæredygtige brands
Efter sidste år at være rykket helt ned på en fjerdeplads, er Coop igen på førstepladsen i danskernes bevidsthed, når det kommer til at liste de brands, der gør mest for miljøet. Det viser det netop offentliggjorte Sustainable Brand Index.
De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst for de danske forbrugere, er ifølge undersøgelsen økologi, madspild og sunde produkter.
– Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på koncernniveau og i kæderne. Det har virkelig givet resultater, siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.
46 pct. af danskerne mener, at Coop gør en god indsats for miljøet
Efter Coop ligger Urtekram, der indtog førstepladsen i 2017.
Coops kæder ligger dog længere nede på listen med SuperBrugsen som den første på en 7. plads. Foran brugskæden ligger Rema 1000 på 5. plads. Irma indtager 8. pladsen med Kvickly på 10. pladsen og helt nede på plads nummer 21 kommer Dansk Supermarked.
Hver anden snakker om bæredygtighed
I forbindelse med undersøgelsen af det mest bæredygtige brand i Danmark er 7.000 danskere blevet interviewet om deres holdning til bæredygtighed.
– Vi kan se en øget forståelse blandt befolkningen for, hvad man forbruger, og hvilken effekt det har. Samtidig stopper man ikke med at forbruge, og så er delen omkring bæredygtig produktion tiltalende, siger Erik Elvingsson Hedén.
Ifølge undersøgelse diskuterer hver anden dansker bæredygtighedsspørgsmål af og til eller ofte. Det er næsten lige så mange som i 2017, men færre end året før, da andelen var 61 procent.
– I 2016 så vi et peak. Der tilkendegav hele 61 procent, at de talte om bæredygtighed. Det skyldtes blandt andet et stort fokus blandt medierne på spørgsmålene. Ikke mindst på klimamødet i Paris, siger Erik Elvingsson Hedén.
Den virksomhed, der ifølge undersøgelsen har tabt mest, er H&M. Årsagen er skandalen omkring afbrændingen af tøj, som blev afsløret af dansk TV2.
I januar-marts 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden.
Sustainable Brand Index:
- Coop
- Urtekram
- Friland
- Thise
- Rema 1000
7: SuperBrugsen, 8: Irma, 10: Kvickly, 11: Arla, 12: Dagli’Brugsen, 21: Dansk Supermarked, 22: Fakta, 23: Føtex, 27: Netto, 32: Bilka, 44: Meny, 46: Lidl, 61: Spar