Coop satser på flere lokale varer gennem markedspladsen Råhandel
Det skal være nemmere for kunderne at finde varer fra deres eget lokalområde i SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Kvickly eller Irma.
Derfor indleder Coop nu et samarbejde med den nye online markedsplads Råhandel.
Samarbejdet betyder, at lokale producenter fremover kan køre varerne ud til et lokalt opsamlingssted, hvorfra de så bliver distribueret ud til Coops butikker.
Derved får producenterne frigivet tid til at møde kunderne ude i butikkerne.
- Der er en stadig voksende interesse for særlige varer fra kundernes nærområde. Men hidtil har det været besværligt for både producenter og butikker, og det har begrænset udbuddet. Med samarbejdet med Råhandel forventer vi et gennembrud, der vil åbne mange nye muligheder og dramatisk udvide udvalget af lokale varer i vores butikker, siger Hanna Schaldemose, ansvarlig for lokale varer i Coop, i en pressemeddelelse.
Støtter lokalsamfundet
Hos Råhandel er relationer og gennemsigtighed nøgleord.
- Det handler først og fremmest om, at når man handler lokale varer, så støtter man lokalsamfundet. Man ved, hvor gården ligger, man kender dem med hænderne i jorden, siger Solveig Felbo, grundlægger af Råhandel.
Det nye lokale samarbejde har premiere i Roskilde-området, hvor de første syv Coop butikker allerede er med.
I løbet af den kommende måned forventes, at yderligere 15 Coop-butikker i København kommer med i samarbejdet, hvorefter det skal brede sig til andre områder i landet.
Vareudbuddet spænder fra biodynamisk mel fra Østagergård, mjød og cider fra Snorremark, økologisk gedeost fra Jystrup, kraut og kimchi fra Kattinge, rødbedeketchup, sennep øleddiker fra Herslev Grønvirke og meget mere.