Coop nøjes med 30 pct. vækst i nem mad

Coop 1. feb 2016 -
This describes the image
||| Før premieren: Sådan så Coops C-køler ud i efteråret 215 på en varemesse for butiksfolk. Den kan være ændret lidt siden. Arkivfoto: John Ehbrecht|Gregers Wedell-Wedellsborg|Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Henrik Frydkjær. Gregers Wedell-Wedellsbor

Allerede før etableringen af 400 særlige C Måltidsmarkeder sælger Coop-butikkerne tilvirkede madvarer for 1,5 mia. kr.

Coops ambition om at sælge for to mia. kr. måltidsløsninger og lignende i år er ikke helt så vild en melding, som man umiddelbart kunne tro.

Den kom lige efter nytår i forbindelse med lanceringen af den kooperative gigants planer for åbning af 400 afdelinger med nemme madløsninger i de tre kæder, Kvickly, SuperBrugsen og Irma. Coop vil som bekendt gerne snuppe en større bid af et take away-marked på 10 mia. kr.

Et salg på to mia. kr. af den slags bearbejdede fødevarer i Coops butikker i år er imidlertid "kun" en halv mia. kr. over udgangspunktet.

- Når vi samler alt det sammen, som vi kalder nem mad, på tværs af alle vores kæder - inklusive slagterens færdigretter - så ligger vi på omkring 1,5 mia. kr., siger Gregers Wedell-Wedellsborg, som er koncerndirektør i Coop.

Det indebærer, at der ganske vist skal en høj vækst til for at levere de to mia. kr. i år - men det er altså ikke nogen mangedobling.

- Vi er allerede i gang. Og vi tror ikke det er urealistisk at levere 30 procents vækst, når vi har konceptet fuldt udrullet. Altså når vi har det ude i alle de butikker, vi gerne vil - og alle kæder, siger Wedell-Wedellsborg, som baserer forventningerne på en kombination af tests og den aktuelle salgsudvikling.

Lokale slagtere driver vækst

Inden udgangen af januar skal kølerne i C Måltidsmarked, som Coop kalder det, være ude i de første 70 butikker i supermarkedskæderne, og to måneder senere er 400 med. Først senere i forløbet kommer de to sidste af Coops fem kæder med.

- Vi starter med de 400 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Irma. Og så tester vi lidt i Dagli'Brugsen og Fakta, og når vi ser, hvordan det går, kigger vi på. om vi skal gøre mere i de to kæder, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han ser samtidig en yderligere vækst i de andre nemme madløsninger, som mange butikker står for lokalt. Supermarkeder og varehuse er f.eks. begyndt at give mere fremtrædende placeringer til butiksslagternes sortiment.

- De nye kølere er jo kun én brik i hele puslespillet. Der er jo rigtigt meget, der handler om f.eks. at øge omsætningen ud af en slagterfunktion, catering og andet ud af vores butikker. Der sker meget lokalt, når en butik har en stærk slagter, siger han.

01

Opdateret 10. nov 2020