Coop-navnet kan gavne Fakta

Coop 11. aug 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

August er i de seneste år blevet den måned, hvor Coop Danmarks topchef Peter Høgsted har sat en dagsorden med ledelsesrokader eller nye strategiske tiltag.

I år er der mere end sædvanligt at reparere på efter en kedelig første halvdel for Coop med fokus på bl.a. et dårligt regnskab, IT-problemer og rumlen i baglandet med utilfredse selvstændige brugsforeninger.

Så allerede mandag 7. august skabte Peter Høgsted overskrifter i vores og andre medier, da han i Økonomisk Ugebrev gik lidt længere end tidligere i sine udtalelser om at samle Coops kæder.

Umiddelbart er der ikke så meget i artiklen i Ugebrevet, vi ikke har set eller hørt før, men tilsyneladende indgår den underskudsplagede discountkæde Fakta i større omfang i fusions-planerne, end det før har været fremme.

Indtil nu har kædefusionssnakken mest handlet om de to brugskæder og varehuskæden Kvickly, der også har det svært. Men jo større volumen, der kan blive samlet, jo større synergi-gevinster kan der formentlig også hentes. I det mindste i teorien.

Væk fra discount
Organisatorisk er problembarnet Fakta blevet flyttet lidt frem og tilbage de seneste år. I én periode har kæden sorteret under den samme koncerndirektør som de øvrige kæder, men i en senere ledelsesrokade er den skilt ud for sig.

Under et fælles Coop-navn - som man må gå ud fra, har en positiv klang blandt forbrugerne - har Faktas godt 400 butikker måske også større chancer for at slippe fri af et dårligt ry og få en ny start med bedre muligheder for at øge salget.

Dagrofa har f.eks. haft held med at omdøbe sin supermarkedskæde til Meny. Det gamle SuperBest-navn var blevet for belastet.

Peter Høgsted har aldrig lagt skjul på, at han ikke er begejstret for discount. Og Fakta er ved flere lejligheder forsøgt talt op af ledelsen som et lavpris-supermarked. Måske er det faktisk muligt at lande en ny position for kæden - som i forvejen i hvert fald ikke er prisledende i discountsegmentet.

Sådan et eksperiment kunne være interessant at følge. Høgsted understreger imidlertid, at intet er besluttet endnu. Bestyrelsens velvilje er næppe den største hurdle, hvis en samling af kæderne bliver en vigtig del af den nye strategi, som Coop snart skal lande.

Der er også et bagland, der skal være med på ideen. Så vi har stadig til gode at se, om kædesammenlægningen bliver ført ud i livet - og i givet fald hvordan og hvornår.

Opdateret 10. nov 2020