Coop klar med nyt lavpriskoncept i 2021

Coop 28. apr 2020 -
This describes the image
Coop tester blandt andet fremtidens lavpriskoncept i sjællandske Trekroner under navnet Coop Hverdag. Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Tilbage i februar 2019 åbnede Coop to pilotbutikker i Trekroner ved Roskilde, hvor en Fakta og en SuperBrugs har taget midlertidig navneforandring til henholdsvis Coop Hverdag og Coop Mad.

Det gav hurtigt spekulationer, om Fakta som kædenavn snart var fortid, efter at det har været en del af Coops historie siden 1987, da daværende FDB opkøbte Fakta-kæden.

Under Peter Høgsteds ledelse er Fakta skrumpet fra 446 butikker i 2014 med en omsætning på 10,3 mia. kr. til 358 butikker i 2019 og en omsætning under 8,5 mia. kr.

For første gang siden 2012 gav Fakta dog et beskedent millionoverskud i 2019 efter tab på 560 mio. kr. de forgangne fem regnskabsår, og det har skærpet troen på, at Coop kan udvikle discountkæden til en endnu bedre forretning fremover.

Lige nu kigger dagligvarekoncernen på, hvordan fremtidens lavpriskoncept skal formes. Herefter er det planen at rulle et nyt lavpriskoncept ud fra starten af 2021, fortæller Peter Høgsted.

- Det kan godt ske, det kommer til at hedde noget andet end Fakta, men vi skal være en spiller i lavprissegmentet herhjemme. Vi tog et hårdt indgreb i de tabsgivende butikker i 2018, og er nu inde i en stabiliseringsperiode, hvor vi har fokuseret meget på den daglige butiksoperation. Nu er Fakta oppe at få luft igen takket være John (Hornbech Christensen, kædedirektør, red.) og hans team. Herefter kommer vi til at se et fornyet Fakta, siger Peter Høgsted.

Forandret sortiment

Foreløbig har Coop kørt test af fremtidens lavpriskoncept i syv Fakta-butikker, heraf tre under det midlertidige navn Coop Hverdag.

Ifølge Peter Høgsted har kunderne selv angivet en højere NPS (Net Promoter Score) i testbutikkerne.

Endnu har testbutikkerne dog ikke lavet meget om på selve sortimentsdelen, men her kommer der til at ske forandringer, fortæller Høgsted.

- Vi ser, at Rema 1000 og Netto udvikler sig med nye koncepter, og vi kigger også på, hvordan fremtidens Fakta skal se ud, nu hvor vi har stabiliseret vores forretning. Jeg tror aldrig, man rammer et nyt koncept første gang, og derfor er det også vigtigt, at vi giver os lidt tid til at teste vareområder og andre forskellige ting, siger Coops topchef.

Opdateret 10. nov 2020