Coop i strid med Forbrugerombudsmanden om loyalitetskort
Coops medlemskort med et tilknyttet betalingskort fra Coop Bank er blevet genstand for en strid mellem dagligvarekoncernen og Forbrugerombudsmanden.
Striden går på, hvorvidt Coops kombinerede kort skal overholde paragraf 85 i betalingstjenesteloven. Paragraffen siger, at en butik ikke må ikke opbygge en forbrugerprofil på en kunde via et betalingskort. Er betalingskortet knyttet sammen med et loyalitetskort skal kunden til hver en tid kunne benytte betalingskortet uden samtidig at bruge medlemskortet.
Coop mener på sin side, at koncernens kort ligger uden for det område, som paragraf 85 gælder, fordi de betalingskort, som Coop Bank udsteder, er et vedhæng til Coops medlemskort – og ikke omvendt.
Det fremgår af en række sagsakter, som Dansk Handelsblad har fået aktindsigt i.
Coop afventer lige nu ombudsmandens endelige afgørelse. Bliver parterne ikke enige, skal sagen afgøres ved en domstol.
Vil ikke yderligere kommentere sagen
Det har hidtil ikke været muligt for en kunde at benytte et Coop-betalingskort, uden at købet bliver registreret på medlemskontoen. Koncernen benytter registrering af købet til at sende personlige tilbud til kunden.
Coop har dog ifølge koncernen selv ændret en funktion i kassen, så ekspedienten kan slå medlemsfunktionen fra.
Et hurtigt forsøg, som Dansk Handelsblad foretog ved to kasser i én butik, viser dog, at ikke alle ekspedienter er informerede om den mulighed.
- Det er en fejl. Det kan lade sig gøre i dag, men vi er på vej med en teknisk løsning på kassen, som vil gøre det nemmere for kassemedarbejderen at håndtere, siger afdelingschef Birgit Schwarz Poulsen, Coop Medlemsprogram.
Forbrugerombudsmanden efterspørger dog en mulighed, hvor kunden selv kan trykke på knappen samt tydelig information om muligheden – både i butikkerne og på Coops hjemmeside.
Mens Coop afventer Forbrugerombudsmandens endelige afgørelse, ønsker koncernen ikke at kommentere sagen yderligere.
- Før vi kender afgørelsen, kan vi ikke sige noget meningsfuldt om den, lyder det fra Coop.
Coop siger dog, at ”registrering af medlemskøb og betaling i koncernens kommende betalingsapp, der snart får premiere, vil komme til at foregå i to separate og uafhængige datastrømme”, ligesom det også i dag gør i det kombinerede kort.
En ny afgørelse
Ind til januar i år blev paragraffen af Forbrugerombudsmanden fortolket, så den alene gjaldt bankerne. Den tiltagende mængde af kombinationer af betalingskort og loyalitetskort fik dog ombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til at kigge på loven igen – og i januar kom hun frem til, at paragraf 85 også gælder butikker.
Men da havde Coop haft sit kombinerede kort i flere år, og koncernen opfatter kravet, om at kunden ved en hver betaling skal kunne sige nej til, at købet bliver registreret på medlemskortet, som en fejlfortolkning af loven.
”Efter Coop’s opfattelse kan FO’s (forbrugerombudsmanden) kriterie om, at det skal være muligt at bruge betalingsfunktionen uden at bruge medlemsfunktionen (dvs.”fravalgsmuligheden”), ikke læses ud af forarbejdernes ordlyd,” står der i et referat fra det seneste møde mellem de to parter.
Forbrugerombudsmandens afgørelse kan få betydning for flere andre kombinerede kort – og ikke mindst den teknik, der ligger bag kortene.