Coop har headhuntet Jeff Salter til at transformere brugskæderne

Coop 19. mar 2021 - 4 min læsetid
This describes the image
Jeff Salter er netop tiltrådt sin nye stilling som kommerciel direktør i Coop. Han har de seneste år været en stor del af den store transformation af Netto, og her deltager han i en åbning af en omstillet Netto-butik. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Det er tredje gang, at Coops nye kommercielle chef skal være med til at omdanne en kæde, så den trækker flere kunder

Det er en mand med stor erfaring i at transformere dagligvarekæder til et mere tidssvarende koncept, som Coop har headhuntet fra Netto.

Jeff Salter tiltrådte sin stilling som kommerciel direktør i Coop for knap tre uger siden. Det skete efter tre år og ni måneder hos ærkerivalens discountkæde Netto, hvor Jeff Salter har haft en gevaldig finger med i spillet i den store transformation af kædens butikker.

- Min opgave i Netto var løst. Nu handler det for Salling Groups discountkæde mest om at få udrullet det koncept, som jeg har været med til at skabe. Jeg har i Coop fået en større stilling med et større potentiale for udvikling her og nu, siger Jeff Salter.

- Men hvis jeg skal drille Netto lidt, kan jeg sige, at den største læring om transformation af en kæde, har jeg faktisk fået i Coop, da jeg i årene 2012 til 2015 var med til at skabe SuperBrugsens nye koncept15, griner han og henviser til den første store ændring i nyere tid af SuperBrugsens koncept.

Det er nemlig ikke første gang, at 44-årige Jeff Salter får sin hyre udbetalt af Coop. Fra 2012 til 2017 var han ansat i Coop - blandt andet som kommerciel direktør for SuperBrugsen. Nu er han kommerciel direktør for SuperBrugsen, Kvickly og Dagli'Brugsen.

- Det er jo ikke for ingenting, vi kalder dem for brugskæderne. De tre kæder har meget til fælles, og en af de spændende opgaver i mit nye job er at være med til at tænke kæderne mere sammen. Udnytte det, de har til fælles, og versionere og skalere det bedste, så det passer til hver af de tre kæder, siger Jeff Salter.

Nyt i frugt og grønt

Han refererer til koncerndirektører Allan Kristoffersen, der er ansvarlig for butikkerne i brugskæderne, mens koncerndirektør Per Thau, der har ansvaret for sortiment og logistik, bliver en tæt samarbejdspartner. Jeff Salter skal så at sige være direktionens forlængede arm i eksekvering af ideerne.

- Jeg skal sætte strøm til den retning, som Kræn og resten af direktionen har sat. Vi skal udfordre markedet med et endnu stærkere setup, og jeg skal orkestrere det gode kundemøde med fokus på blandt andet sortiment, butiksindretning og markedsføring, siger Jeff Salter og tilføjer, at brugskæderne med en markedsandel på 22 pct. immervæk har en stor muskel.

- Kan vi gøre en forskel med brugskæderne, kan vi gøre en forskel i Danmark. Jeg ser ikke, at vi skal igennem en transformation, der i omfang svarer til den Netto har været igennem. Brugskæderne har et noget stærkere udgangspunkt i forhold til kundemødet. Men det er ikke godt nok, siger Jeff Salter.

Kvickly og SuperBrugsen har gennem de seneste år etableret bagerafdelingen BrødCooperativet med fokus på kvalitetsbrød, og konceptet er i skaleret form på vej ud i Dagli'Brugsen også. Nu er Kvickly og SuperBrugsen i gang med udrulning af slagter-deli-konceptet MadCooperativet.

- Jeg ser også et stort potentiale i frugt- og grøntafdelingen, og jeg erfarede i Netto, at det er virkelig et område, der kan gøre en forskel i kundetilfredsheden. Det bliver en vigtig brik i at hente markedsandele, siger Jeff Salter.

Tage butikkerne med på råd

Men hvad har Coops nye kommercielle direktør så med sig af erfaringer fra to store kædetransformationer?

- For hver gang man prøver noget, stiger læringen, og det er klart, at det er en styrke at have afprøvet sine færdigheder i to forskellige forretningskulturer. Jeg vil nævne to vigtige ting, jeg har med mig: Man skal hurtigt ud at afprøve nye tiltag for at få kundefeedback - også gerne dele af noget nyt. Det nytter ikke at sidde i lønkammeret og tegne til hele konceptet er færdigt, siger Jeff Salter.

Han har også erfaret, at ejerskab er afgørende for eksekvering af nye tiltag.

- Vi skal hele tiden have kæderådene, uddelere og varehuschefer med på råd, så vi sammen laver de bedst mulige løsninger og opnår den ejerskabsfølelse, der er nødvendig for at få ting til at lykkedes. Vi kan ikke bare sende færdige løsninger ud fra kædekontoret, siger Jeff Salter.

 

 

 

 

Opdateret 19. mar 2021