Coop bruger flere sider i tilbudsaviser

Coop 12. sep 2016 -
Skrevet af: Henrik Denman

Sammenlagt sendte dagligvarekæderne sidste år færre sider med tilbud ud til kunderne, men Coop skilte sig med større aviser og flere sider ud fra resten af branchen.

Det skyldes, at Coop bruger mere plads til at fortælle om koncernens egne initiativer. mens de traditionelle tilbudsaviser tidligere i hovedsagen blev anvendt til kampagner for mærkevarer og andre pristilbud, bruger Coop nu i højere grad pladsen til at skilte for koncernens mærkevarer som kampagnen ”Sammen om bedre mad”.

En opgørelse, som rådgivningsfirmaet iCoCo har foretaget for Dansk Handelsblad, viser, at der er store forskelle i størrelsen på de tilbudsaviser, kæderne udsender. iCoCo har opgjort antallet af sider i kædernes tilbudsaviser i 2015 i forhold til 2014.

Dansk Supermarked reducerede i 2015 antallet af sider i deres kæders tilbudsaviser med 7,6 pct. i forhold til året før og Dagrofa med 7,3 pct. Dagrofas tal skal dog læses med en vis usikkerhed, idet tallet for 2014 dækker SuperBest, mens det i 2015 dækker afløseren, Meny.

Discountkæderne Aldi og Lidl er gået den modsatte vej og har i 2015 brugt flere sider i tilbudsaviserne, og det samme gælder for Coop. Coop øgede i 2015 antallet af sider med 5,6 pct. i forhold til året før – og det til trods for, at Coop udsender færre aviser.

Mere om Coop

Informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, forklarer tallene således:

– Vi skruer generelt ned for investering i trykte tilbudsaviser. Fra 2014 til 2015 har vi reduceret antallet af aviser, vi distribuerer, med 20 procent. Den udvikling forventer vi fortsætter også det kommende år.

– Men vi har nok brugt lidt flere kræfter på at kommunikere mere ”redaktionelle” emner i forbindelse med vores Madmanifest og Sammen om bedre mad. Det kan være derfor, at de har registreret et lidt større sidetal sidste år. Men generelt vil tilbudsaviserne fortsat blive mindre.

Han tilføjer, at Coop opruster digitalt. Det sker bl.a. på baggrund af Coops erfaringer, hvor man kan se, at tilbudsaviserne læses mere og mere digitalt i hele gyldighedsperioden.

Flere kæder taler om, at de vil eksperimentere med at mindske brugen af tilbudsaviser og i stedet satse på de elektroniske medier. Claus Nykjær, der er partner i iCoCo, forudser, at det bliver en udfordring for kæderne at mindske brugen af tilbudsaviser:

– Min konklusion er, at alle forsøg indtil videre har vist, at man taber salg – og det har ingen kæder vist mod på pt., siger han.

Opdateret 10. nov 2020