Coop accepterer bøde efter at have vildledt forbrugerne

Coop 13. sep 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2015 Irma for at have overtrådt vildledningsforbuddet.

Forbrugerombudsmanden modtog dengang en klage fra en forbruger, der havde købt en Irmacykel til 2.995 kr. på irma.dk.

Ugen efter blev forbrugeren opmærksom på, at cyklen blev solgt til 3.145 kr. og markedsført med en førpris på 3.495 kr. og en besparelse på 10 pct.

Da Forbrugerombudsmanden efterfølgende undersøgte sagen, viste det sig, at cyklen fortsat blev markedsført på samme vis.

Efter en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden oplyste Coop, at der var sket en fejl i forbindelse med markedsføringen af tilbuddet.

Sagen er nu afsluttet med, at Coop har vedkendt sig ansvaret og accepteret en bødestraf på 60.000 kr. og konfiskation af udbyttet på 43.594 kr.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

- Man må ikke stille forbrugerne en større besparelse i udsigt, end de reelt får. Det havde Irma gjort med denne cykel, og derfor politianmeldte vi virksomheden. Forbrugerne skal kunne stole på de tilbud, de møder, så de kan træffe beslutninger på et korrekt grundlag. Virksomhederne må ikke lokke forbrugerne med tilbud, som i realiteten ikke er tilbud.

Opdateret 10. nov 2020