Coop åbner salgskanal for mindre fødevareproducenter

Coop 25. mar 2020 -
This describes the image
Peter Høgsted og Lasse Bolander

Mens corona-krisen generelt har betydet et øget pres og stigende omsætning hos dagligvarekæderne, står det markant anderledes til hos de små- og mellemstore fødevareproducenter, som før krisen hovedsageligt leverede til kantiner og restauranter. Her er salget er noget nær forsvundet.

Nu kaster Coop en livline ud til interesserede virksomheder, som ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men måske står uden en reel salgskanal. De kan snart benytte Coops crowdfundingplatform - uden omkostninger - og derved tilbyde deres produkter til de mere end 11.000 brugere, som allerede benytter platformen.

- Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer, siger Lasse Bolander, formand for Coop, i en pressemeddelelse.

Med store dele af den danske arbejdsstyrke henvist til hjemmearbejdspladsen, eller hjemsendt på ubestemt tid, og udespisning reduceret til takeaway-ordrer for restauranters vedkommende, er efterspørgslen markant reduceret. Derfor har Coop også mærket en tiltagende efterspørgsel på muligheder i Coop-regi fra de berørte virksomheder.

Inden længe er de første 10 virksomheder klar til at sælge deres varer via platformen. En af dem er Frankly Juice, som producerer ingefærshots og juicer og lige nu står til at miste halvdelen af deres omsætning.

- Vi sælger vores produkter til en hel del virksomheder, kantiner, institutioner og cafeer rundt om i landet, og da denne del er lukket ned nu, har vi mistet hele den del af omsætningen. Vi har ikke selv en webshop, så det er en virkelig god mulighed for os at kunne bruge Coop Crowdfunding som salgskanal. Forhåbentlig kan vi indhente noget af det tabte den vej igennem, siger Christian Bowall, medstifter hos Frankly Juice, i pressemeddelelsen.

Til at hjælpe virksomheder i gang afholder Coop Crowdfunding online sessioner for interesserede fødevarevirksomheder, der vil have sparring på deres projekt. Det første afholdes fredag den 27. marts kl. 13, og man kan tilmelde sig via Coop Crowdfunding.

Opdateret 10. nov 2020