Kædedirektør: Coop 365 skal give overskud senest i 2025
-
Coop 365 er godt på vej imod de første 70 butikker. Inden for få år skal den massive investering udmønte sig i kædens første overskud
I forsøget på at vende strømmen på discountmarkedet investerer Coop massivt i den nye kæde Coop 365.
Ved årsskiftet er kæden oppe på at tælle næsten 70 butikker, de fleste transformerede Fakta-butikker, mens en håndfuld er opført fra bunden.
Det er en operation, der foreløbig løber op i et trecifret millionbeløb, og dagligvarekoncernen er langt fra færdige. Målet er om 10 år at have fordoblet Faktas nuværende omsætning på lidt over 8 mia. kr.
Fakta har tabt 456 mio. kr. over de seneste fem regnskaber. Men den udvikling skal snart vendes med Coop 365, lyder det fra kædedirektør for Fakta og Coop365, Thomas Nielsen.
- Med Coop 365 har vi skabt et vindende discount-koncept med et kæmpe potentiale. Ambitionen er, at omsætningen i Coop 365 er fordoblet frem til 2030 i forhold til Fakta-kædens nuværende omsætning. Samtidig skal Coop 365-kæden efter planen give overskud senest i 2025, siger kædedirektøren til uddelernes eget blad Butikslederen.
Efter lukkeloven blev liberaliseret i 2012 har Fakta haft massive udfordringer. Fakta har i snit tabt 3,5 pct. af omsætningen hvert eneste år lige siden. Tilbage i 2012 var Faktas omsætning 9,9 mia. kr., mens overskuddet lød på 152 mio. kr.
Fakta er med hastige skridt på vej mod at tælle under 300 butikker. Alene i år er der forsvundet over 50 Fakta-butikker. De fleste er blevet konverteret til det nye discountformat, mens Coop har valgt at lukke andre helt ned.