Butikschefen i Coop 365 får købmands-kasketten på

Coop 7. jul 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Kædedirektør Thomas Nielsen skal gøre Coop 365 til en succes Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • De første 15 butikschefer har i snart et halvt år været partnere i Coop 365, og butikkerne oplever vækst. Den øgede friheden skal motivere og fastholde

Som butikschef i Coops nye lavpriskæde, Coop 365, får man ikke umiddelbart samme frihed som en selvstændig købmand. Men man får del i enhver resultatforbedring uden at hænge på et eventuelt underskud – og man skal ikke selv have penge op af lommen.

- Vi tror på, at det kan styrke både rekruttering og fastholdelse – og det er ikke mindst vigtigt nu, da der er endnu mere rift om medarbejdere. Samtidig kan det virke motiverende, at vi med et partnerskab med butikscheferne bliver mere jævnbyrdige. Går det godt i butikken, kommer det ikke kun Coop til gode, men også butikschefen, der har en treårig partneraftale, siger kædedirektør for Coop 365 og Fakta, Thomas Nielsen.

Siden 1. januar har 15 butikschefer i Coop 365 været partnere med Coop. Det betyder, at de får markant mere selvbestemmelse til eksempelvis at tage lokale varer ind, og at resultatforbedringer deles mellem Coop og butiksledelsen med 50 pct. til Coop, 40 pct. til butikschefen og 10 pct. til souschefen. Den ekstra bonus kommer oveni lønnen, der for butikschefens vedkommende gennemsnitligt ligger på 35-40.000 kr. om måneden.

- En god håndfuld af de første partnere står til at få en god ekstra portion penge, når året er omme, siger Thomas Nielsen og tilføjer, at butikschefen kan nå en årlig ekstra gevinst på en million.

 

Uddannelse

En kampagne har trukket flere interesserede butikschefer til, og fra 1. juli begynder næste hold partnere, der har kørt deres butikker i kortere eller længere tid siden januar.

- Når en butik bliver konverteret eller åbner som en helt ny Coop 365, skal butikschefen ikke hænge på den første tid, mens kunderne skal vænne sig til konceptet, og der måske skal ekstra markedsføring til. Derfor begynder partnerskabet ikke fra dag ét. Vi indleder nye partnerskaber 1. januar og 1. juli, og butikscheferne gennemgår uddannelse i ledelse, købmandskab og koncept. Ind til partnerskabet træder i kraft, får butikschefen en bonus, siger Thomas Nielsen.

Partnerskabet er lige nu en test, og Thomas Nielsen vil ikke udelukke, at partnerne får mere indflydelse.

- Lige nu kan de optimere på kassationer og på løn, og de kan tage lokale varer ind. På længere sigt kan det være, at de får mere indflydelse på sortimentet i deres butikker, men lige nu arbejder vi med et nyt kategori-it-system, der siger meget mere om, hvordan en varer sælger. Det skal køres ind, mens vi har et fælles sortiment. Ofte er varer, man lægger oveni de faste, valgt på følelser og mavefornemmelser. Det er hverken i vores eller butikschefernes interesse. På længere sigt skal kunderne måske være med til at præge sortimentet, siger Thomas Nielsen.

Der er i dag 39 Coop 365-butikker, og yderligere fem åbner inden sommerferien.

- Afhængig af om vi kan nå det, skal der åbnes yderligere ca. 25 inden jul. Det er fint i forhold til vores målsætning, og kæden er populær, når vi spørger kunderne, siger Thomas Nielsen.

Han vil ikke sætte tal på butikkernes omsætning.

- Men til trods for at vi satte priserne ned i forhold til Fakta-prisen, øger de omsætningen i forhold til deres tid i Fakta, og målt på volumen går salget endnu bedre, siger han.